2007. október 29., hétfő

Újra mellékvonalon

Jó, jó.. aki már járt itt régebben találhat esztergomi bejegyzést, de mit tegyek. Már maga a Kom-Esz megye és a Vértes Volán erős hátszéllel indul nálam, így ismét visszatértem. Egomig most egy kevésbé szokványos eljutási lehetőséget választottam. A Széna térről indultam, pusztán azért mert tudtam, hogy ez Vérteses busz lesz. Az is lett, egy Ik. EAG 395.55-ös. Piliscsabáig a megszokott útvonal, onnan letért Tinnye, Úny, Sárisáp, Tokod útirányra. Így vagy 20 kilóméterrel hosszabb, de legalább volt valami új is.

Nem a legjobb kép, de ez volt a gépem. Jellemzően nem volt túl sok utas és azok egy jórésze is névről ismerte a vezért.. teljesárú menetjegyet egy ember váltott, Dorog-Egom távon, amúgy 50-90%-os kedvezmények röpködtek. Örültem viszont a gumipókkal a poroltóhoz erőssített műanyag kukának és annak, hogy szólt a rádió.. ez a két dolog valahogy annyira Vérteses nekem :)
 Két szokványos Egom buszvégi kép. Egy elő-elő kerülő mániám a Volánbuszos Volvo 7700 és egy Ikarus C56-os. Egyébb mániákusok azért találhatnak trilexes 250/256-osokat is, még. A nyitó képecském a leginkább túldíszített 256-os :)

Bóklásztam egy jót a városban, aztán siettem is ki a vasútállomáshoz ahol csak pár percen múlt, hogy ne késsem le a vonatom. A vonatom mely Esztergom és Komárom között 'röpített' egy olyan vonalon megy mely végét járja a személyszállítás tekintetében. Azt kell mondjam ott, a Duna mentén sokkal jobb szolgáltatást nyújt a Vértes mint a vasút, rádaásul Egomban a busz még közelebb is van a belvároshoz... vonatomon egyébként alig voltak, Lábatlan után végképp csak pár fő, ehhez még hozzájött vagy 20 perc késés amit Tokodnál a szembejövő vonat miatt szedtünk össze a keresztnél.

A vonal egyébként hangulatos a Duna mentén, a videó egy kis hangulatot visszaad a Bzmot mocskos ablakán keresztül. Az ipari létesítmények és az esztergomi Suzuki a teherforgalmat biztosítani látszik a jövőben.
Komáromnál szépen megfogtak minket, végül 15:12 helyett 15:37-re érkeztünk, jelzőnél ácsorgásunk közben került mellénk ez a gép amit a Bz ablakából próbáltam fotózni. Kis kutakodás után meg is találtam miféle szerkezet: a DB 212-es szériájának tagja (jó.. ez látszik az oldalán). 1958 és 9165 között 371 darab ilyen gép készült, komolyabb selejtezésük a '90-es években kezdődött. A gép a győri Logistik Center Hungária Kft. állományába tartozik amely cég több (ex)DB-s mozdonyt is üzemeltet.Komárom. A szürkeség már nagyon nem kedvezett itt a fotózásnak és a késés miatt kicsit sietősebben is kellett átszállnom másik vonatomra. Folytatásként ugyanis Székesfehérvárra mentem az 5-ös vonalon, mert az eddig még hiányzott bejárt vonalaim közül. Kicsit unalmas is volt, mivel az 1-es vonal terelőútjaként él (lásd a februári szőnyi baleset, akkor is voltak erre terelve vonatok) a pálya jónak mondható, a Bz megy ahogy csak bír. Egyébként itt se volt aztán túl sok utas és a GKM szerint a közforgalmú személyszállítás fenntartása nem indokolt a vonalon. Kicsit körbenéztem most náluk: az Egom-Komárom távon a busszal utazókat 50%-ra teszik, a kocsival közlekedőket 45-re a vonatnak csak 2%-ot adnak, az ötös vonal esetében is 2%-ot mondanak a vasútnak. A GKM adataiba gondolom bele lehet kötni így-úgy, hiszen egyértelműen a vasútvonalak 'bezárása' mellett lobbiznak, de alapvetően sajnos igaz, hogy tényleg elég gyér ezen vonatok kihasználtsága.
 Székesfehérvárra a 325-ös Bzvel, vagyis a pótban (507) hátul a 'panoráma ablaknál' utazva érkeztem.

Fehérvár '52-ben szocreál stílusban újjáépített állomása egyébként megér egy kis nézelődést. A vágányok felé néző homlokzaton ez a 'díszes' ablak néz az utasok felé, de az előcsarnok két faliképe is nagyvalószínűséggel olyan részlet amin a mindennapokban csak átsiklik az utazó.
A végére Pestig tartó személyvonatom, a 018-as Giganttal, szakadt By kocsikkal. Nem sikerült Flirttel vitt vonatot kifognom, retróztam..


2007. október 25., csütörtök

Credo BN 12 és BN 18 Budapesten

Két győri gyártású és a jövőben is Győrben, a Kisalföld Volánnál szolgáló Credo busz, egy szóló és egy csuklós október 31-ig járja Budapest utcáit. Mindkét busz a győri igényeknek megfelelő kialakítású, ezért lehetnek a pesti utazó számára szokatlan részletei, hogy mást ne említsek a sárga színe, ami miatt az utasok talán újra a viszonylatjelző tábla felé pillantanak, hogy megbizonyosodjanak jó buszra szállnak.A 276E-n közlekedő BN 12-es 65%-ban alacsonypadlós, Iveco Euro IV-es motor mozgatja csuklós társához hasonlóan. A gyártásról még annyit, hogy maga a rozsdamentes acélból készült önhordó kocsiszekrény Mosonmagyaróváron készül, a további összeszerelés pedig Győrben folyik. Az 'A' tengely Sor, a 'B' Kühne a 'C' Dana, a szóló verzióból a Kühnét kéretik kihúzni. Kitérő:A VEKE féle járatszámozási rendszerben a piros76 járat 276E lett, azonban ugyanezen koncepció ezt is leírja: "A gyorsjáratokat ezen túl nem a keret és a piros szín különbözteti meg az alapjárattól, hanem a szám mögött található „E” betű." Szóval: nem keretes, a 200-as számcsoportba is került.. Az Örsön jó érzékkel piros276-ként szerepel. Az ilyesmihez grat.

Aztán itt van a 80%-ban alacsonypadlós BN18-as típus, mely a hetesen teszi köreit, a délelőttös gazdája kedveli a gépet, a délutánossal meg még nem beszéltem :)
A buszokról a benyomásom egyébként nekem is kellemes és körözésem alatt a többi utastól is sok jó véleményt hallottam. Kifejezetten megörültek sokan, hogy egy magyar gyártmányú buszról van szó és nem "lengyel gyártású volvó" mint mondta egy (jól)tájékozott idősebb úr. Sokan mondanak sokmindent a Credoról, bizonyos minőségi kérdések esetében még egyet is értek, de egy alapvetően jó konstrukcióról van szó, mely bárhogy is néztem még a tömött 7-esen sem okozott felfordulást. Ha nem is a hetesre, vagy egyébb fontosabb Volvós viszonylatokra, de ez a busz szerintem alkalmas lenne pár változtatással a fővárosi közlekedésre is és gondolom a Kravtex a mostani üzemi tapasztalatokat egy következő fejlesztési hullámban már alkalmazni is fogja.

(2008. jan.: Győri forgalomba állásukkor a csuklós a KZX-523 a szóló a KZX-004 rendszámot kapta)

ARC 187 Csepelen, 2006

A magyar autóbuszgyártás nagyja az Ikarus a megváltozott piaci helyzetben a rendszerváltás után már nem tudott sokáig megmaradni. Utolsó fejlesztéseit az alacsonypadlós 412-es 417-es szériát nem tudta jelentősebb számban értékesíteni. A hajdan az Ikarusból kivált mátyásföldi Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár ( rövieden Ikarus EAG) tulajdonosa, az Irisbus pedig végképp lemondott a cégről. A nagymúltú mátyásföldi Ikarus telep helyén valószínűleg lakópark fog épülni, az EAG pedig végelszámolással megszűnik. Az Irisbustól visszavárásolt Ikarusbus Széles kezében pedig.. még nem tudni, hogy fog boldogulni.

Azonban mint most a pestiek is tapasztalhatják a két sárgaság által: létezik az Ikarus után is buszgyártás az országban. A győri Kravtex, a székesfehérvári Alfabusz, a debreceni MJT (mely talán kevesen tudják, de emeletes buszokat szállított Törökországba) mellett 2006-ban megjelent egy új magyar busz a szigethalmi Auto Rad Controlle Kft. és a szombathelyi Vasi Volán együttműködésében. Ez az ARC 187.01 melynek második példánya 2006 nyarától október végéig megjárt több magyar volántársaságot, kerek egy éve pedig a Volánbusz tesztelte Csepelről induló járatain. Ezekkel a buszokkal Szombathelyen találkozhat az ember, de második szériás ARC csuklós Debrecenben is közlekedik. Idén pedig bemutatkozott az ARC 134.01 jelzésű alacsonypadlós szóló autóbusz is.

2007. október 24., szerda

Forradalmi UV-k

Ma este ment a TV2-n Andy Vajna Szabadság, szerelem c. filmje. Az egyik jelenetben egy UV-ba koccan nagy sorozattűz közben egy szovjet járgány.. a jelenet villamos szereplője 3405 aki hosszabb ideig Ferencváros kocsiszínben állt, majd megvették a filmesek.. a felvételt 2006. május 5-én rögzítették a 24-es villamos Festetics utcai végállomásán.

A másik két UV az akkor Száva kocsiszínhez tartozó 3857-3890 szerelvény. 3857 tolta 3405-öt a közeledő szovjet jármű elé. Mindeközben egyébként a 24-es villamosok a Népszínház utcába (Blaha) jártak és még 24V pótlóbusz is járt a hiányzó szakaszon.

Egy kis érdekesség, hogy az ugyancsak a TV2 által, a hosszúhétvégén játszott 3 részes amerikai sorozatban (A Cég) ugyanezen helyszínen szintén egy UV esik áldozatul, azonban 3843 (némi szerkezeti gyengítés után..) egy tank által lett szétlapítva. Legyen gyereknap, ím:

3405 megúszta, legalábbis a forgatást.. két Muki (7039 és 7040) vitte el a helyszínről, majd lassan a 3857-3890 páros is hazatért. Apró érdekesség, hogy ők aztán a 42/52-es vonal 'úvétlanítása' előtt Budafokra kerültek, 3890-est pedig jelenleg éppen Angyalföldön tárolják. A környék pedig továbbra is olyan képet mutat mintha a forradalom pusztításának csak ma lett volna vége..


2007. október 17., szerda

Csatolt Ganz

Az első és az utolsó Combino, 2001 és 2040, nyitóképnek elmegy.. ezután a Jászai Mari téren történt együttállás után gondoltam, mivel 4-re a Moszkva térre kellett mennem, hát elindulok arra :) és jött egy csatolt Ganz, 6-os. Nyomában a 4-essel amit a Budai hídfőnél kaptam le, némi zúmmal.. majd vele értem el célomig. Lényeg: délután négykor is lehet keresgélni csatolt Ganzot ráadásul a Moszkva téren, bár a rossz fények miatt ott nem igazán fotózható.

2007. október 14., vasárnap

Pozsony

Az ember folyton utazik, de néha eljön az a pillanat mikor megfogalmazódik, hogy valami újra vágyik. Mivel a pesti, szegedi, debreceni, miskolci villamoshálózat szinte semmi újat nem rejt jelenlegi formájában így valami más után kell nézni. Kézenfekvő megoldás lehet például Pozsony, a távolságot tekintve megyegyezik a felsorolt városokkal, a jegy ára retúr kevesebb mint 4ezer forint viszont egy-két vonalas hálózat helyett egy egész komoly üzembe botlik az ember.Lényegében Pozsonyba elmenni semmivel nem másabb ügy mintha mondjuk Szegedre mennénk, az ember felül a Hamburg-Altona állomásra tartó EC174-re a Keletiben és leszáll Bratislava Hlavná stanicán 8:22-kor, 10 perccel rövidebb az út mint a vegyes IC-gyors Szegedre. Aztán ott, a főpályaudvarnál az ember felismeri a villamos végállomást, mert képekről már látta.. rájön, hogy onnan ahonnan ő próbálta nem lehet lejutni oda.. rájön, h nincs aprója a jegyautomatához.. majd arra is, hogy hol van a pénztár ahol egy csinos fiatal pénztárosnő nyújta át unottan a napijegyet, 90 korona (nincs 700Ft).
Mindez szépen is kezdődne ha Senec(Szenc) magasságában a napsütésből nem a felhők alá haladnánk s nem kezdene el esni az eső. Így ment ez úgy fél 11-ig, mikor is első használható napos képem ez a T3SUCS páros a Nové Mesto vasútállomás melletti 1-es villamos végállomásnál.Utazzunk is tovább a 7753-7754 szerelvénnyel, no nem a képen láthatóan vissza a végállomásra, de legalább a szerelvény passzol. Azért, hogy legyen elképzelésünk miről is van szó habár ritkán kerül ilyen ide, itt egy beltér fotó. Az oldalt látható Karosa pozsonyi buszfotóim jelentős százalékát képzi mégha nem is ő a kép igazi tárgya.. gumikerekű tárgyakkal nem igazán foglalkoztam.Van ám például T6A5-ös is a városban. A képen épp' Americké námestie megálló felé tart, rövid 1 megállónyi önálló szakaszán a 11-esnek. Délután, 17:40-kor ezen szakasz beutazásával pipálhattam ki a teljes hálózatot.Az osztrák építészek által tervezett Szlovák Nemzeti Színház épülete (ünnepélyes megnyitó előadása Erkel Bánk Bánja volt, hogy tudjuk azért hol járunk...) jelentősen szebb hátteret nyújt mint a Dell irodaháza.A főpályaudvartól a 2, 3, 8-as viszolnyat középen folytatja útját majd balra tart a 13-as jobbra a sétálóutca felé. Első képem amin K2-esek láthatóak, igaz már új kinézetű, felújított állapotukban.Mivel az időrendiségem nem teljesen tartom nyugodtan jöhet ez a T3SUCS páros a Kapucinus utca megállóból a vár alatti alagút felé tartva kapat egy kis emelkedőn.
Szerettem volna Skoda-Irisbus 25Tr-t is fotózni, de se fent Kuklovskán de Molecova végállomáson nem sikerült, köztes vonali fotóhoz meg nem volt hangulatom.. 6 darab 25Tr-e van a városnak, ezen a Kuklovská-Molecova, a trolihálózattól elszigetelt 2006-ban, egy lakótelephez felkanyargó troliszakaszon járnak legfőképp' 33-asként és a hosszabb 32-esként, lásd kép. Tapasztalataim szerint a 32-es a főpályaudvarra hol ilyen vacak (TAM 232), hol 25 Tr, ami a táv egy jó részén motorjára hagyatkozik és nem a drótból érkező energiára.

A videón éppen a Molecova utcára visszaérkezvén, kiinduló állomásán ereszti fel szedőjét egy 33-as, a videó leíró szövegében erről részletesebben írtam, rákattintva elővarázsolható az is..7745-ös a vár alatti alagút bejárata előtti ívben (bizonyítandó, hogy ugrálok térben és időben..) és 7835 jó távol a várostól, Komisárky végállomáson.. 13-asként, ami mondjuk igen távol jár innen.Egy T6A5 szerelvény Komisárky végállomás betonbunkere mellett (szinte csak azért, hogy ellensúlyozzam a bejegyzésem T3 dominanciáját) és egy Skoda 15Tr, hogy legyen trolis kép is, pár órával korábban.Az egyre alacsonyabb napsugarak a tél közeledtét jelzik és a fotózásnak is lassan végetvetnek. Astronomická végállomáson egy indulás előtti modernizált K2-es és a hurokban egy teljesen újjáépített T3-as (T3P) és egy hagyományos K2-es.
A főpályaudvar előtti közvilágítás iszonytató sárgás fénye iszonytató sárgás képet eredményez, régi magyar bölcsesség :) de azért itt egy Skoda 14Tr.Meglepődtem, hogy a városban milyen sok Ikarus 400-ast látok.. számosítva: 96 Ik. 435-ös és 44 Ik. 145-ös, valamint szerény 3 Ik. 412-ese van a városnak. A képen nem nehéz rájönni, egy Ik. 435-ös pózol.A végére maradt két gumikerekű, de a zárókép azért mégicsak villamos legyen. 7101, a hajdani 7048-asból lett 1998-ban elsőként modernizált K2-es, vagyis immár K2S. Festése a várost népszerűsíti. Bratislava, Little big ciy.
Persze így egyik nyíltnapon se vettem részt, különcködtem :)

2007. október 10., szerda

1031 az Északiba került, nyíltnap ajánló(k)

1031. Egy nagymúltú budapesti sorozat egy megmaradt példánya. Selejtezése után egy idővel Kőbánya-Kispesten működött sörözőként, majd egy villamosbarát tulajdonába került, azonban Ő nem tudta végigvinni elképzeléseit és egy a Száva kocsiszín melletti üres parkolóban tárolta.. a parkoló azonban beépül, a villamosnak mennie kell. (A gépről bővebben alexejevicsnél lehet olvasni.) Azonban a mai napon megváltozott a sorsa. Ismét a MaViTe nevét kell emlegetnem, ugyanis ők adtak új esélyt 1031-nek. Jött a nagy piros tűzoltósági daru, egy kamion.. és egyszer csak a MÁV Északi Járműjavítóban találhatta magát, megújulás és jövendőbeli múzeumba kerülés céljából. Egy újabb darabka múlt menekült meg.
Programajánló:
Szombaton nyíltnap Hungária kocsiszínben:

Szintén szombaton nyíltnapot tart a DKV is!

A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. 2007. október 13-án 10 órai kezdettel hagyományteremtő jelleggel nyílt napot rendez.

A rendezvény helye: Debrecen, Salétrom utca 3.szám. DKV telep
A rendezvény programja:
- Villamosüzem megtekintése
- Trolibusz üzem látogatása

2007. október 9., kedd

40 éve Budapest utcáin a Ganz csuklósok

Tavaly 50. évfordulót ünnepeltünk az UV típus 'személyében' idén az utódok, a Ganz csuklósok töltötték be a 40. évüket, szépen csendben. 1967. október 8-án álltak ugyanis forgalomba az első ICS-k (1301; 1302; 1303 (azóta KCSV5); 1304). Habár a legendás Körúti csatolt üzem a végéhez ért, vagyis kis szünet után azért visszatért.. a típus a város egyik legmeghatározóbb járműve, s nem mellékesen a Ganz gyártmányú villamosok utolsó nagy szériája. További szép éveket a típusnak! A 40. évforulón ezeken a vonalkon járnak: 2, 4, 6, 17, 19, 24, 28, 30, 30A, 37-37A, 41, 41A, 42, 49, 52.

2007. október 4., csütörtök

Alstom az MTA mellett

Az Alstom a metró tender után a magyar villamos piacra pályázik, ezért a héten a Tudományos Akadémia épülete előtt két modulnyit mi is láthatunk a Citadis nevű villamos családjukból. Budapest, Debrecen, Szeged és Miskolc is új villamosok beszerzése előtt áll, reméljük minnél hamarabb történik valami az ügyben.. az Alstom pedig már készül.A helyszínválasztás sem véletlen. Főpolgármesterünk ugyanis alsóvezetékes 2-es villamosról vizionál s láss csodát, pont az Alstom az a cég amelyik gyakorlott ebben.. így került a gépezet pár méterre a Roosevelt téri megállótól. Adja az ég, hogy Demszky ezen felesleges tervezete ne valósuljon meg....pedig az ajtók felett a debreceni, szegedi, miskolci 1-es vonalán túl a pesti 2-es megállói is ott virítottakTalán az sem véletlen célzás, hogy az egyik a típust ismertető táblán az alsóvezetékes rendszer működésébe is betekintést nyújtanak..Szépnek döntse el aki akarja, hogy szép-e, hogy jó-e nem tudom, egy valós szerelvényről többet tudnék mondani, de az biztos, hogy az alsóvezetékes szigetüzemnek valahogy nem a fővárosi tömegközlekedés fejlesztés fő irányvonalának kéne lennie.. amúgy még el is tudnám fogadni, végülis..Ez meg egy teljesen átlagos kép, mondhatnánk, még a fények se jók.. Csatolt Ganz a 4/6-on, na és? láttuk épp' eleget.. ez igaz is, de május eleje óta már teljes Combino uralom jellemezte a Körutat és csak az iskola szezon elindultával került vissza egykét szerelvény a vonalra a sűrített menetrendbe. (Ha valaki ráér: reggel 7:40 körül a Blahán egymás után két csatolt Ganz szerelvény is elkapható, útban dolgomra már többször volt szerencsém hozzájuk a Nyugati felé)