2007. december 28., péntek

Szegedi pár óra

Úgy hozta a sors, hogy kósza egykét órára Szegedre keveredtem így az év végén. Nem fotós túra, csak gyors évzáró villamosozgatás. Még útközben az M5-ösön elhaladtunk egy kis buszkaraván mellett. Bukarestbe tartó Mercedes Citaro buszok voltak. Az RATB 2005-ben 500 Citaro-t rendelt a Mercedestől. Idén augusztusban újabb 500-ról írtak alá szerződést, az újabb Citaro II típusra melyekkel 2009-re 1000 új, alacsonypadlós, szóló autóbusza lesz a román fővárosnak. A képen mellesleg egy csuklós, gázhajtású Citaro a Centrum Áruház megállóban a Tisza Lajos körúti közös villamos-busz sávban.A Centrumtól kivillamosoztam Kecskéstelepig, a képen látható KT4-essel. Sajnos a firkák, matricák itt is szép lassan elcsúfítják a belteret és a rossz állapotú pálya se tesz jót a gépnek.. a Tisza Lajos körúti új pályán lehetett igazán érzékelni a nagy zajt és rezonációt amit a hátsó forgóváz generált.. a képen 205-ös deltázás után, a Tarjáni célállomás kiírása előtt..Legutóbbi szegedi tartózkodásom (az SZKT nyíltnap) óta jelentek meg ezek a meglehetősen egyszerű tartalommal bíró utasnevelő A3-as papírok..
(Frissülés: december közepe óta komolyabban van véve a szelektív ajtónyitás, azaz a járművezető csak nyitási engedélyt ad, s a T. utasnak kell a gomb tapizásával a választott ajtót kinyitni. Mivel ez saját kútfőből nem biztos, h gyorsan leesik az embereknek ilyen szép ízlésesen közlik a teendőket :) )
Az egyre csak szürkülő időben (szürke, szürkébb, még szürkébb.. mint megszokhattuk az elmúlt hetekben) még megpróbáltam pár képet lőni, gazdálkodva közben szűkös időkeretemmel.. a Deák Ferenc Gimnázium megállóhelynél lőttem ezt a két képet, utána pedig 818-assal el is mentem a Fonógyári úti 3F végállomásig. Azt azért meg köll említenem, hogy ilyenkor télvíz idején, a fűtetlen Bengáli nem épp' ideális utazási eszköz (jó, igazából soha se az). Még csak azt se lehet mondani itt, hogy a tömeg miatt kicsit megelebbé vállik. Az utolsó 4 megállónyi távon már csak egyedül voltam a villamoson és addigra át is fagytam kicsit..Mivel szinte már egy bejegyzésemből sem maradhat ki a mellékvonal téma.. (alcím, vagy mi)
Anna-kúttól a 911-es pályaszámú T6A2-essel mentem a gyönyörűen felújított szegedi pályaudvarhoz. Itt, az emeleten a pénztárok felé tartva a térség vasúti múltját bemutató kis tárlat fogadja az utazót.Idézek a legutolsó, jövőbe tekintő papírról: "Mit hoz a jövő?
Remélhetőleg nem újabb leépítést. Gyér forgalma miatt az Újszeged-Szőreg-Makó vonal gazdaságtalanul működik, ezért már nem egyszer felmerült bezárásának gondolata.
Hosszú távú megoldást csakis a Szeged-Temesvár vasútvonal teljes rehabilitálása jelenthet. Az érintett települések egyetértenek abban, hogy az eredeti nyomvonalon kell újraindítani a forgalmat a két nagyváros között. Ehhez mindenképp új Tiszahídra van szükség Szegednél. Több erre vonatkozó terv is készült már, de a város vezetése - helyesen - előnyben részesíti a Szegedet északról elkerülő autópálya hídjának megépítését. Így a temesvári vasútvonal újraindítása leghamarabb az Európai Únió 2014-ben kezdődő költségvetési ciklusában várható."
A régi vonalról ez a kép volt látható:
Végére is értem rövid szegedi villamosozásom történetének, vagyis utaztam még 908-on és zárásként a 821-es Bengálin, de ez meg kit érdekel? :) Valószínűleg idei utolsó bejegyzésem volt ez, remélem a jövő év egy kis napsütéssel fog kezdődni..

2007. december 21., péntek

Újra Kom-Esz megyében

Valamiért úgy érzem túl sok kezd lenni az említett megyéből érkező bejegyzés, pedig csak a harmadik itteni esztergomi bejegyzésem ez. Májusi Esztergom - Párkány bejegyzésem is a Mária Valéria híddal nyitott, hát legyen így most is. Különleges, mondhatni történelmi nap volt ez a nap, Szlovákia, Ausztria és Szlovénia felé többé lényegében nincs határunk.. bővebben itt: közeg-szavakban.

Elkutyagoltam a vagy 5 kilométerre lévő párkányi vasútállomáshoz, az előtte lévő buszállomáson sikerült ez a Karosát elkapni, a papír szerint Suzukis munkásbusz. Tudni kell, hogy műszakváltáskor komplett buszkaraván indul el a Suzuki felől és ennek egy jórésze a 'szlovák' területekre tart.

Jellemző a formámra, hogy több kilométernyi gyaloglás után és előtt (visszaút..) az egyetlen fotózható gép Párkány Nána vasútállomáson egy szakadt ferencvárosi V43-as.

Valami ilyesmi lehet a blogom címében szereplő úton-útfélen :) A vasútállomás és a város közti pusztában, aprócska pihékben hulló hóval(bár nem látszik), reménytelennek látszó gyaloglás közben. Mondjuk ez csak egyfajta értelmezés, hiszen amennyi köz/villamos/nagyvasúti útfélen megfordultam az elmúlt években.. :)

A változatosság kedvéért két Suzukis munkásbusz :) Egyébként ha nem Suzukist akkor Sanyo-s buszt lát az ember.. ez a kép a linkelt képen lévő busz szélvédője mögül kinövő ház tövében készült.

Múltkor egy agyondíszített 256-os Ikarust hoztam a nyitóképben, most itt egy 280-as hasonló bőrben és persze egy Suzukis busz, ezúttal egy Vérteses Credo. Még a három csepp közepén is ott a Suzuki embléma hasonlóan DUD-633-hoz.

A 14:33-kor Komáromba induló személyvonat. A vonal egyelőre él, jövője sok társáéval együtt bizonytalan. Muszáj vagyok megemlíteni, hogy sajnos elindulatkor alig volt rajta pár utas. Aztán lehet én járok mindig rosszkor a környéken... Haza 3 Desiróból álló szerelvénnyel érkeztem, a Városligeti elágnál megfogtak minket több percre, ablakom mellett V43 1001 ácsorgott...

2007. december 17., hétfő

Sztrájk körkép

„Tájékoztatjuk kedves utasainkat, hogy a mai napon egyes személyszállító vonatok munkabeszüntetés miatt nem közlekednek. A munkabeszüntetés ideje alatt kérjük forduljon információs szolgálatunkhoz!"
Keleti pályaudvar, a hangos néha elmondja ugyanezt. Elérkezett december 17, az országos sztrájkok napja, de mint látható lesz itt is, közel sem minden vasutas csatlakozott a VDSzSz sztrájkfelhívásához.. vagyis, a MÁV szerint a vonatok 50%-a közlekedik míg a szakszervezet szerint persze kevesebb és azok is szinte utas nélkül. Igaz lehet, hiszen ami induló vonatot láttam alig volt utasuk.. Ímhol a sztrájkplakát, a történelmi hűség kedvéért..Szóval Keleti.. a nemzetközi forgalom áll, mondhatni az egész állomás...Az utastájékoztatás szerint ez a helyzet.. ottlétem alatt zajlott némi tolatási mozgás, a Mecsek IC-nek csináltak helyet, ami üresen érkezett.. és egy vonat el is indult:
"Információink szerint Szolnokra Kőbánya-felsőről indulnak vonatok, azt a három utast, aki a Keletiből szeretett volna Szolnokra eljutni, most arra próbálja a MÁV rávenni, hogy sétáljanak át Kőbánya-felsőre. Ebben a viszonylatban egyébként üres vonatok közlekednek, jobb híján a statisztika kedvéért. Vélhetően ezért szállt rá ismét a Keletiben a hármas vágányon szerelvénye előtt álldogáló mozdonyvezetőre a szolgálati főnök, aki a vonatot üresen, szerelvényvonatként szeretné eljuttatni Kőbánya-felsőre, hogy Szolnok felé folytassa útját. A mozdonyvezető idáig nem adta be a derekát, a vonat ezekben a percekben mégis elhagyta a Keletit, elképzelhető, hogy leváltották a vezért." VDSzSzKét jegypénztár, a különbség időben kevesebb mint 20 perc, egy kis 73-as trolizás... nem kétséges, hogy a Nyugati pénztára jóval szebb, azonban a Nyugatiban végképp teljes volt a mozdulatlanság.Sztrájkfelhívás. Igaz, aktualitása nem sok hiszen ez még a november 21-ei, a mellékvonalakért indult sztrájkra szólít.Utastájékoztatás hangos és vizuális semmi. A kép készültekor még az érkezésemkor ottlévő szakszervezetis tájékoztató emberek is eltüntek. Boldog, békés ünnepeket kívánunk!1-9. vágányok, a peronzáron túl. Az elővárosi vonatok csendben állnak, valamelyik Desiro motorja csendben duruzsol. A Nyugatiról ennyit, itt aztán esélytelen volt bármi mozgást látnom..Déli pu. Ezt a táblát a 12. vágány mellett már múltkor kinéztem magamnak, mikor előző bejegyzésem képanyaga készült... Az utastájékoztató működik, a hangos is szól. Gépi és élő bemondás is... a sztrájkra élőszóban hívják fel az utazóközönséget, azonban a vonatközlekedés szinte zavartalanul megy. Személy indul Komáromba, érkezik Dunaújvárosból.. meg még valami történt míg ottvoltam (a tolatási mozgásokon túl), de most meg nem mondom mi :) A három budapesti főpályaudvar közül tehát a Délin éreztem legkevésbé, hogy bármi is lenne, főleg sztrájk. A MÁV egyébként a Fővárosi Munkaügyi Bíroságra a vasúti sztrájk jogellenességének kimondását kérő indítványt nyújtott be.Frissítés... avagy délelőtt után egyszercsak este lett és ismét a Keletiben jártam.Nem sokkal bejegyzésem megírása után ismét elindultam, s mivel lakhelyemhez a Keleti van legközelebb ott kötöttem ki. Délelőtt óta annyi változott, hogy országszerte egyre többen csatlakoztak a sztrájkoz. Időközben lett jövőévi költségvetésünk, az egészségügyi törvény szavazása még hátra... A Keletibe hat körül érkeztem, ekkor se érkező se induló vonat nem volt meghírdetve. Készítettem pár képet, majd az ötös vágányra megérkezett egy 3 Halberstadti + V63 szerelvény:Pár percre rá a 11-esre zónázó futott be Szolnokról max. 25-30 leszállóval. 18:20-ra visszaértem a főbejárathoz, ekkor már megjelent két induló vonat. 19:20 személy Szolnok 11. vágány és 19:30 Zengő IC 5. vágány... azt hiszem többet nem is kell mondanom.

Este 21:00 a VDSzSz felfüggeszti a sztrájkot, a Parlament megszavazta az egészségügyi törvényt. Vége?

2007. december 14., péntek

Flirt 021.

A Flirt motorvonatok nekem mindig is kedvesek lesznek. Bejegyzésem időzítése sem véletlen hiszen pont ma két éve, hogy először utaztam ilyen masinán, igaz akkor a svájci vasutak egy bemutató úton országunkban tartozkodó motorvonaTa repített. Majd idén áprilisban végre a menetrendszerinti elsővel is utazhattam. Képemen pedig a MÁV-Start legújabb Flirtje.. a pályaszám arra enged következtetni, hogy bizony hamarosan itt az első 30 összes példánya...MotorvonaTa.. volt szerencsém kapni megjegyzést az áprilisi bejegyzésem magyarított Flirt betűszavára... úgy hiszem itt az idő, hogy a legbiztosabb forrásból mutassam meg ezen remek, a magyar nyelv szépségét hirdető egymás után szőtt öt szót. Fürge, Légykönnyű... a szöveg egy általam még a két évvel ezelőtti utazásomkor szerzett Stadler féle szórólapról származik :)Talán érdekes lehet ez a látványterv is, mely ugyanazon a szórólapon látható. Ekkor szembesülhetett az ember azzal, hogy a MÁV szakít a megszokott színösszeállításon, miszerint a villamos motorvonatok a szürke-kék-sárga színeket viselik magukon. A piros színvilág a dízel gépeké, lásd akár a Bz motorkocsikat vagy a Siemens Desiro motorvonatokat.Nem tudom ez a látványterv honnan került számítógépem memóriájába.. lényeg, hogy ezen körülbelül az látható mi lett volna ha marad a megszokott színösszeállítás. Persze ahogy a Stadler 2005-ös látványterve se a végleges képet mutatja ez is csak tájékoztató jellegű...Úgy hiszem annak viszont maximálisan örülhetünk, hogy a beltere nem ilyen lett a mi Flirjeinknek... összehasonlításul, zárásként a valóság. Bejegyzésem végére is értem. Flirtjeinket az új menetrenddel főként az 1-es fővonalon Budapest-Komárom-Győr között lehet megtalálni, a 30-as vonalon csak a martonvásári vonatokon maradtak, de a 40-esen is maradt mutatóba Flirt. Az aktuális forda HáBé-nál.

Ráadásként: A gyimesbükki őrház.. az Indóházban is megjelent felhívás másodblogomban, pár erdélyi képpel.

2007. december 11., kedd

Ikarus EAG búcsú

Mátyásföldön a Margit utcában gyülekeztek az emberek délután kettő körül... pár buszt vártak melyek messzi északra indultak rendeltetési helyükre, de előtte megálltak pár percre a hajdani nagy Ikarus előtti parkolóban... hangosítás (mikrofon s hangszórók) pár búcsúzó szó a dolgozók és az érdeklődők felé. Az Ikarus Egyedi utolsó buszaihoz ért...

Az út két oldalán az emberek sorfalat áltak, úgy fogadták a közelekdő buszokat. Az első egy E91-es volt..

..amit két E13-as követett a szürkeségben. Az E91-es városi, alacsonypadlós midibusz, Rába alvázon. Az Ikarus 405-ös széria utóda lehetett volna akár a BKV-nál.. az E13-as az EAG midi túristabusza. A sikeres E94-es típus gyártását már korábban leállították így a végére már csak a midik maradtak.

Az összegyűltek lassan szétszéledtek.. a buszok kiálltak a parkolóból... még egy együtállás E13 és E91-essel.. aztán indulás. Ezzel pont került az i-re.. vagyis az Ikarus történet több évtizedének végére.


2007. december 10., hétfő

Józsefvárosi pályaudvar

2005. december 10. 19:40-kor indult az utolsó menetrend szerinti vonat a Józsefvárosi pályaudvarról mely a MÁV legelső pályaudvara volt.Elvonatkoztatva közlekedési énemtől meg kell jegyeznem, hogy ez a környék a józsefvárosi személy és teherpályaudvar (a kínai piac) és a hajdani Ganz gyár is olyan terület mely a jövőben igen komoly ingatlanfejlesztés színtere lehet. Nagy területen a belvároshoz, közlekedési csomópontokhoz közel fekvő környék mely mai formájában jóformán csak a VIII. kerület statisztikáinak rontására jó.. ..mitöbb, egy rokon blogon (amennyiben egy az enyémnél ismertebb közlekedési témájú másik blogot aposztrofálhatok így) a felsoroltakkal szomszédos terület, a már Kőbányához tartozó Északi Járműjavító is megemlítődött gigantikaus ingatlanbizniszként, amennyiben az ÉJJ-t összevonnák szolnoki testvérével és az egész szolnokra költözne miközben a nem kis területen fekvő ÉJJ helyén egyébb beruházás, mondjuk lakópark létesülne. (Frissítés 2010: az ÉJJ már bezárt, egyelőre nem történt semmi a területén)Ha nagyon elszállok elkészíthetek egy ilyen térképet... ÉJJ, Ganz (melynek birtokviszonya valószínűleg elég szerteágazó..) és Józsefvárosi pu. pirossal körülkerítve. Zölddel fent az Aréna Pláza helye.. a többi nagy zöldterület a Fiumei úti sírkert a Népliget fele (jobb lent) és a kisebb Orczy kert (bal sarok).
(A tolatási munkákat végző M44-es fényképe hagyomásnyos képről lett digitalizálva)

2007. december 5., szerda

Ikarus EAG

2007. december 11-én hagyja el a mátyásföldi Ikarus EAG gyárat az utolsó két buszuk. Mint ismeretes a külföldi tulajdonos a jövőben nem tervez az 1989-ben az Ikarusból kivált Ikarus Egyedi Autóbusz Gyárral.
Ezen alkalomból dec. 11-én 14:15-re várják az érdeklődőket az Ikarus Művelődési Házhoz.