2009. május 5., kedd

30 éves a szegedi troli

Ismét Szeged, ismét nyílt nap.. ezúttal trolibusz évfordulóval egybekötve. 1979. április 29-én indult meg a városban a trolibusz közlekedés, elsőként vidéken. Képemen a 12-es nosztalgia döcögény, mely a borongós, őszi 100. éves villamos évfordulón mutatkozott be. Most ismét utazhattam vele.
A villamos kocsiszín ezúttal kisebb szerepet kapott a nyílt nap programjában. Az érdeklődők között több civil volt mint az elmúlt években, Pestről azonban kevés közlekedésbarát érkezett. A képen a 107-es pályaszámú potsdami Tatra KT4-es látható. Elvileg 10-12 újabb használt jármű beszerzéséről lehet hallani, azonban csak kettő érkezett meg eddig. A második képen a 207-es gép beltere, vázig bontva.

Az elmúlt évekkel ellentétben idén a Szeged Airportra is ellátogattam, mivel még soha nem jártam ott. A reptér üzemeltetője szintén az SZKT. A képen a több mint egy kilométer hosszú kifutón, nagy zoommal lekapva egy Cessna C-172-es, mely egy szegedi cég tulajdona.

A reptér tűzoltói demonstrálták tűzoltó kocsijuk teljesítményét, majd szétszéledt a társaság a különféle gépek közt. A második képen egy Antonov AN-2 mely a háború utáni szovjet repülőgép tervezés remeke.
Ugrunk térben és időben. Megérkeztünk a nyílt nap központi helyszínéhez a troli telephez.

A nagyprojekt keretében bővült a Csáky utcai trolibusztelep. Mivel a jövőben a jelenleginél több troli fogja járni a szegedi utcákat, szükséges volt egy új csarnok építése. Ha minden igaz idén megépül a villamos kocsiszín és ezen telep közti összekötő vágányzat ezért jelentek meg a semmiből induló villamos sínek. A képen a piros Ikarus 311-essel pesti trolisok, a T.O.SZ.E. tagjai érkeztek.
Két helyben fabrikált troli. Az ARC trolik a jövőbeni troli tender egyik indulói lehetnek, ehhez készült el egy prototípus jármű az SZKT-nál, az Ikarus 60T pedig a fővárosból került Szegedre. Felújítása után ha igaz, itt lesz nosztalgia jármű, azonban reméljük Pesten is lehet majd vele találkozni.

Költöző Skodák. Öt Skoda 21Ab típusú busz álldogált a telepen akikből később, ha minden jól megy Skoda 21-Tr12 trolik lesznek. Kék-fehér színekben pedig T-705-ös, aki egykor a cseh Ústí nad Labem városában járt. Most felújítás után a bulgáriai Haskovoba tart.
A telepen a helyi és vendég trolikon túl az SZKT omnibusza is rótta köreit.

Debreceni MAZ 103T, Ganz Skoda hajtással.. mellette pedig a szentendrei BKV múzeum Ziu 5-öse. A MAZ tréleren érkezett, a Solaris a második képen azonban saját lábán tette meg a Debrecen-Szeged távot.

A Kőbányai garázsban tartott nyílt naphoz hasonlóan az egyetlen Ikarus 260T trolink is résztvevője volt a rendezvénynek. 505 azonban csak színében látszik Pestinek. Ő egy Ikarus, Ziu 9 hajtásrendszerrel. Tavaly újult meg, ekkor kapta vissza zöld-fehér festése helyett a pirosat. Az SZKT nosztalgia járműve, vasárnaponként a 9-es vonalon teljesít szolgálatot.
A nap záróeseménye a trolibusz felvonulás volt. Fotóhely Újszegeden akadt, itt összeverődött egy pár fős közlekedésbarát tárasaság. Sajnos azonban kiderült, hogy nem itt kellett volna várni a menetet, mellesleg kicsit jobban szervezett is lehetett volna az esemény. No mindegy.. a felvezető T-707 volt aki az alkalom tiszteletére alkalmi köntösben járt. Ugyanott  a fővároi Ziu 5.
A híd túloldalán talán jobb képek sikerültek volna. A Novotelhez közel is próbálkoztunk, de azokat most mellőzöm. Zárjunk..
Két sárga síndöcögénnyel búcsúzom egy időre a várostól. Köszönet az SZKT-nak és külön minden résztvevő trolisnak. 

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

ellenorizni kell:)