2009. augusztus 13., csütörtök

UV-val a zöldbe!

Budapesten nosztalgia villamosozni elég nehézkes műfaj. Az Index tömegközlekedési fórumain is többször, többféle ötlet látott már napvilágot e témában azonban hosszú ideje csak álmok hangzottak el. Most azonban végre a BKV részéről is történt lépés az ügyben. A mostani hétvégétől 7 hétvégén menetrend szerinti nosztalgia járatot indít a cég, Hűvösvölgy és Kamaraerdő között.Ma a BKV sajtótájékoztatót tartott a Moszkva téren, majd ellátogatott az UV szerelvény Hűvösvölgybe is. Jómagam erről az eseményről nem tudtam, így csak véletlenül találkoztam a Zugló kocsiszínbe hazatérő szerelvénnyel a Bosnyák téren. Gondolom sejthető, a nosztalgia menetek főszereplői az UV-k lesznek. A típus egy hét múlva, hogy 2 éve nem közlekedik a napi forgalomban, így ha nem is az a tipikus nosztalgia jármű ami sokaknak elsőre eszébe jutna, mégis sajátos hangulatot kölcsönöz az eseménynek.Sajnos ilyen borús idő volt, de kedvhozónak talán jók lesznek ezek a képek is :)Az útvonal elég hosszú és változatos is, két vonaljegy áráért az utazás nem kerül túl sokba se. Remélem kedves olvasók ellátogattok egy kicsit villamosozni valamelyik hétvégén, hiszen fontos, hogy látszódjék van igény az ilyen kezdeményezésekre. Így talán a jövőben Pesten is megjelenhetnek a rendszeres nosztalgia járatok és azt is megélhetjük, hogy az egyébként sokszínű nosztalgia állomány más tagjai is rendszeresen koptathatják a fővárosi síneket.A tájékoztató képek forrása a bkv.hu.

2009. augusztus 10., hétfő

Thököly úti túrás

A Thököly út hosszú ideje a fővárosi úthálózat szégyene. Felújítása időről időre későbbre került, most azonban augusztus 3-án megkezdődött. A hivatalos fővárosi propaganda szerint ez ideiglenes felújítás csupán, hiszen a metro4 második üteme, a Borsnyák térig tartó szakasz alatta húzódik. Annak építésekor ismételten fel fogják túrni az érintett útszakaszt. Sajnos azonban lelkesen emlegetik a második szakaszt úgy, hogy az első szakaszra sincs pénz! Ennek ellenére sokan készpénznek veszik, hogy a metró hamarosan már épül a Thököly út alatt... ... de hogyan is épülhetne a második szakasz, hogyha a már épülő elsőhöz is egészen biztosan 60 milliárd forinttal kevesebb EU-s támogatást kapunk. Ezt most máshonnan kell elvonni a fővárosi vagy állami kasszából. Az előző bejegyzésemben szereplő 30a vasútvonal teljes felújítása 55 milliárd. Csak megemlítem, felesleges összehasonlításként.
Talán lassan el lehet ismerni, hogy a metro4 második szakasza igazából egy lufi. Néha egy-egy ötletet fel lehet vetni vele kapcsolatban.. növekszik, egyre szebb.. osztán egyszer majd durr. A hivatalos félrebeszélők sorában a múlt héten jelent meg egy érdekes hang aki most nem teljesen azt mondta amit eddig megszoktunk. (Lakos Imre, közlekedési tanácsnok ő.) Thököly úti villamos, mert ugyan szép a második m4 szakasz, meg elvileg minden oké, csak éppen az EU felé nem nyújtottak be még semmiféle pályázatot. "Elvileg van esély arra, hogy metró helyett villamosok közlekednek majd a szakaszon." Talán szép csendben elkezdenek valami újat csepegtetni az elmúlt években csili-vili modern metró képére reflexként nyáladzó, sóhajtozó emberek felé?No.. szóval mit is láttunk eddig a képeken? Szorgosan dolgozó munkásokat, ígéretet miszerint október 10-re elkészülnek, balkáni hangulatú néptelen, lepusztult Thököly utat és a Dózsa György úti villamosmegállóban álló buszt. Az utolsó képen már látszik, hogy a Dózsa György út kereszteződésénél már túl vannak az aszfalt terítésén, úthenger dolgozik, a hátteret pedig egy szecessziós hangulatú ház uralja. A macskaköveknek végre búcsút inthetünk.Egyelőre a Cházár András utcáig szedték fel a kockakövet, itt egy szakaszon a munkagépek pihennek a villamos síneken. Egy éve, valamelyik paraméterkönyv bevezetésekor Volvok is kerültek a 7-173E vonalakra, melyek azonban a Thököly útra elrendelt sebességkorlátozás miatt is alkalmatlannak bizonyultak a feladatra. Most talán egy lépéssel közelebb kerül a gyorsjáratok szakadt Ikarusainak (részleges?) kiváltása.
Annak ellenére, hogy lassan kezd felmerülni a Thököly úti villamos felélesztésének ötlete egyelőre csak az amúgy is járhatatlan pálya további bontása zajlik. A beton paneleket felszedik, a nyomtáv tartókat kiszerelik, csak a csupasz sín marad meg néhány síncsavar ami rögzíti. A Szabó József utca és a Stefánia közötti szakaszon a sínek már meg is kapták új, aszfalt ágyukat. Nem kímélve őket még a sínkoronát is ellepi ez a réteg. Röviden: a Thököly úton már évtizede nem jár villamos, a pálya járhatatlan, ha lehet most még járhatatlanabb lett, azonban még megvan. A Thököly úti pályán a forgalom továbbra is szünetel, felszedve nem lett. Valószínű ennek a történetben valamikor lesz még szerepe. A második képen a Stefánia villamosmegállóig jutottunk el, ahol a villamos holdfényjelzője fekete nejlon alatt pihen...
A Hungária körút felé közeledve ismételten csak a pálya bontásával találkozunk. A Hermina út sarkán álló épület ki tudja meddig áll még.Ez a kép később került be a bejegyzésbe, ugyanezen szakaszon már megvan a betont kerül a sínek közé.A Thököly út és a Hungária körút kereszteződésénél a város felé tartó buszmegállót már régebben megcsinálták. Leaszfaltozták a síneket, bár róluk az aszfalt egy idő után lekopik. A Hungária körút szélső sávjánál a síneket kiszedték.
A Mexikói úttól folytatódik a felújítás, innentől a Bosnyák térig félpályás útlezárás van. Az első képen jól látszik amit már írtam is, hogy mi marad a villamospályából. A váltó az előtérben a 44-67-es villamos deltájának része. A második képen az ideiglenes buszmegálló megoldás az Amerikai útnál. Itt tartunk most... (ahogy fentebb tartottam beborult, így képes beszámolóm itt ér véget.)

2009. augusztus 6., csütörtök

Gárdony - átépítés alatt

Megkezdődtek a Budapest-Székesfehérvár vasútvonal felújításának munkálatai. Ennek első látványos lépéseként a martonvásári és a gárdonyi vasútállomás újul meg, melyek a vasútvonal legfontosabb állomásai. A két állomáson folyó munkálatok mellett várhatóan még idén megkezdik a Kápolnásnyék és Gárdony közti 6 kilométeres szakasz teljes felújítását.
 A teljes felújítás valóban mindenre kiterjed. A Gárdonyban elhelyezett az ország sok beruházásánál látható EU-s, Új Magyarországos táblát nem pontosan idézve: pálya műtárgy- és felsővezeték felsővezeték építési, valamint kapcsolódó biztosítóberendezési, távközlési, kábelkiváltási munkák folynak 2009. 03. 19 és 2012. 12. 30. között 54897945000 forint EU-s és állami pénzből. Ennek keretében a pálya a Velencei-tó melletti szakaszt kivéve alkalmas lesz a 160 km/h sebességű közlekedésre. A tónál 120 km/h lesz ez a sebesség. 
 A peronok magasabb lesznek, így a Flirt motorvonatokba szintben be lehet szállni majd. Gárdonyban jelenleg az 1-es és a 2-es vágányon zajlik a forgalom. Itt az állomásépület marad ugyanez, a környező megállók épületeivel ellentétben, valamint itt kap helyet majd az új biztosítóberendezés is.
 A lifteknek, magas peronoknak és az új motorvonatoknak köszönhetően megvalósulhat az akadálymentes közlekedés. Az új pálya és a biztosítóberendezés pedig a menetidő csökkenéséhez vezet majd. Mindez azonban 2013-ig több lépésben valósul meg, mindenesetre örülök, hogy végre saját szememmel láthattam ezen nagyléptékű felújítás első komoly állomását. 

2009. augusztus 5., szerda

BKV teszt: Neoplan Centroliner

Július 28. és augusztus 2. közt egy miskolci Neoplan Centroliner típusú buszt tesztelt a BKV a 7-es busz vonalán. Csuklós buszok beszerzéséről jelenleg nem sok szó esik, csak az Ikarus 405-ös midibuszok kiváltásának ügye mozdult előrébb a pár hete. 40 új midit várunk, "természetesen" alvállalkozótól. Mindenesetre néha feltűnik egy-egy tesztbusz más kategóriában is. Maga a busz egyébként három éve közlekedik Miskolcon, ahol 2006-ban 35 ilyen busz állt forgalomba. A jármű teljesen hosszában alacsonypadlós, kinézetre izgalmasabb mint a fővárosi 150 Volvo. A teszt alatt a buszon az utazás ingyenes volt, mint ilyenkor szokásos, azonban a jegykezelők lematricázásával ezt most végre megfelelően sikerült kommunikálni az utasok felé is. A képen a Bosnyák téri piacról érkező nyugdíjasok... és a Neoplan beltere.