2009. szeptember 27., vasárnap

Nosztalgia nap Dél-Budán

A bejegyzés bővülni fog :)

2009. szeptember 26., szombat

Troli nyíltnap, 2009

Idén pár héttel korábban került megrendezésre a Zách utcaiak nyíltnapja. A program sokban nem változott a tavalyihoz képest, így akit érdekel ajánlom akkori beszámolóm.

A szervezés ha lehet alaposabbnak tűnt a tavalyinál. A nosztalgia járatokon kívül lehetőség nyílt Ziu 9-es trolibusz vezetésére (mivel nincs B kategóriám erről lemaradtam..), a tavalyinál még több technikai részlettel ismerkedhettek meg a látogatók. Villamosos terepasztal, szakmai beszélgetések is gyarapították a kínálatot.

Felsővezeték testközelből. Az életben (szerencsére?) ritkán nyílik lehetőség az ilyesmi tanulmányozására.

Ha gond van a műszak segít.

A két nosztalgiával legutóbb Szegeden találkoztam testközelben, ott még érdekesebbnek hatottak, azonban itt is nagy sikerük volt.
Ismételten köszönet a szervezőknek, hogy ilyen színvonalas programot sikerült összehozni. Bár a vasárnapi felvonulásról ismét lemaradtam... :)

2009. szeptember 21., hétfő

Kulturális Örökség Napjai: Fradi

A kulturális örökség napjára idén is több, máskor nem látogatható épület nyitotta meg kapuit az érdeklődők előtt. Többek közt a Ferencvárosi kocsiszín és a Ferenc áramátalakító. Habár az előbbi túl sok újat már nem tudott mutatni, a meghirdetett nosztalgia járat mégis kicsalt a 30-as villamos Ferenc körúti végállomásához.

A 30-as persze már egy éve 21-es.. de ez nem elég indok, hogy eleve úgy nevezzem :) A nosztalia 611-es kocsi a kocsiszínig szállította az utasokat, ahol a 436-os és 1047-es pályaszámú nosztalgiák, egy dupla UV szerelvény egy Ganz csuklós és egy a modernizáltak közül (KCSV7) valamint egy Tátra K várta az érdeklődőket. Az épületben a VTTE kiállítását lehetett megtekinteni.
Délelőtt 10 körül a fények nem segítették még a fotózást, node itt is voltam.. bár már sokadjára.
Ahol viszont még nem jártam, az a szomszédos áramátalakító... kívülről ugyanolyan romos állapotú épület, ami igazán el se különül a kocsiszín épületétől. Belül azonban az elmúlt 100 év berendezései tanúskodnak a technika fejlődéséről. A pozsonyi Magyar Siemens hatalmas egyenáramú generátorától, az üvegedényes higanygőz egyenirányítón át, a modern félvezetős rendszerekig megtalálható ezen a kis helyen minden. Érdekes hely, de jővőre valahova máshova megyek :)

2009. szeptember 16., szerda

Metró bemutató

Január 27-én este, éjfél tájt érkezett meg az első néhány Alstom metrókocsi... 28-án már be is számoltam róla itt a blogon. Bejegyzésem akkor a mielőbbi Örs vezér téri bemutató reményeivel zártam... nos, erre a mai napig várhattam. Igaz nem az Örsön, hanem a (p)Stadionok állomás harmadik vágányán pillanthattam meg hajnalban (legnagyobb meglepetésemre) a fehér szerelvényt. Az elmúlt majdnem nyolc hónapban sokszor lehetett hallani az új típusról, ám mindig csak késleltető körülményeket. Kezdve azon kérdéstől, hogy egyáltalán elfér-e az alagútban (pontosabban a peronok mellett), fékproblémákon át, hiányzó tűzoltósági felszerelésig sok karakter született róla. Időközben a kötelező próbamenetek lezajlottak, de az engedélyezési eljárás lezárultával, várhatóan decemberben kerülnek a kettes metró vonalára.

Íme a beltér. Ülésből kevesebb van, állóból több. Az ülések első félelmeimmel ellentétben nem lettek kényelmetlenek. Volt szerencsém másfél hete a bécsiek új, V típusú metróihoz.. nos... ott aztán vannak kopogós műanyag ülések, mindenféle szövetborítás nélkül és az új típusú ULF villamosokat is így szerzi már be a város. A szerelvény bécsi Siemens gyártmányú társához hasonlóan teljes hosszában végigjárható, lehet majd nézni miként kanyarog az alagútban..

Ami szemet szúrt az a viszonylag alacsony belmagassága a kocsinak. A csuklóalagútban például alig egypár centiméteren múlott, hogy súrolja a fejem.. de az utastájékoztató kijelzők is kellemetlenséget okozhatnak azon utastársaknak akik néhány centivel magasabbak nálam. Decemberig mindenesetre még van hátra pár hónap, utána vagy három évtizedig pedig úgyse nagyon lesz majd más :)


2010. május: még mindig nem álltak forgalomba, az iho.hu szerint július az aktuális céldátum.
2010. augusztus: az NKH nem adta meg a típusengedélyt, jó eséllyel soha nem utazunk vele..
2010. október: végleges.. bukott az Alstom, új tender várható.
2011. máj: pereskedés, ígérgetés, 43 forgalomból kivont orosz gép az elfüstölések után

2009. szeptember 8., kedd

Gárdony: dolgoznak a pályások

A korábban már megénekelt felújítás elérte a nyílt pályát is. A Gárdony-Velence-Kápolnásnyék egyik vágányán már az építő gépsor dolgozott. Örömömre látványosan haladnak.

2009. szeptember 2., szerda

Balaton

Szeptember van, a nyári szezonnak vége. Hajó nem sok szerepelt még itt. Az élet úgy hozta, hogy a siófoki Ákos 40+1 ráadás koncertre akadt jegyünk. Ha arra jár az ember akkor viszont nem lehet kihagyni egy kis hajókázást. Siófokon amúgy sincs túl sok látnivaló, úszkálni úszkáltunk már a Velencei-tavon... A kikötőben a Tünde nevű hajóra esett a választás, legfőképp talán azért mivel pár perc múlva volt indulása. Kisvártatva utánunk szegődött a képen látható Echo.
 Az egy órás sétahajókázás keretében a Balaton közepe felé vettünk az irányt ahol, feltételezem egy meteorológiai állomás fogadott minket. Ezt megkerültük és indultunk is vissza a Siófoki kikötőbe. Elég rég hajóztam már a Balatonon, igaz akkor is Siófokon jártam, csak akkor a túlpartról indulva. Ezen állomás a geocaching.hu oldalon, ténylegesen a Balaton közepe néven fut :)

Távolabb a Tihanyi apátság körvonalai látszanak... megjegyzem, a Balaton északi partja még mindig hiányzik nekem. Vasúti és kulturális értelemben is.
 Hajónk a Tünde egyébként nem mai bárka, '27-ben készült Balatonfüreden és azóta is a Balaton vízét járja. 
 Egy helyijáratos Ikarus 415-ös és a víztorony (egy a wiki szerinti 3 látnivalóból). A koncert jó volt, a siófoki éjszakai élet rémisztő, a bagolyvonat nem túl kihasznált Siófok és Fehérvár között.. újra várhattam egy-két órát a fehérvári állomáson, majd elkaptuk az első hajnali pesti vonatot és valamikor hazaértünk. Balaton kipipálva.