2009. október 26., hétfő

Újabb mellékvonalak

Közeledik a menetrend váltás, közeledik a választás, itt a válság... jönnek a mellékvonali halál listák. Volt vasúti sztrájk, lesz is. Gördül. Engem Karcagig vitt vonatom (az első képen távolodóban) nemzeti ünnepünk másnapján, hogy a Karcag-Tiszafüred(103), Ohat-Pusztakócs-Tiszalök(117) és Tiszalök-Debrecen(109) vasútvonalakat utazzam be. Ezen három közül az utolsót nem fenyegeti most a bezárás, ám inkább Debrecen felé vettem az irányt Tiszalöknél. A 117-es maradék szakasza Tokaj és Nyíregyháza közt félúton ért volna véget, ott meg mit kezdtem volna?

A két kép között 45 kilométer és több mint egy óra utazásnyi különbség. Pótos Bzmot, ilyen felállásnál nem kérdés, hogy a pót végében utazik az ember. Utas kevés, remélem csak a szombat kora délelőtt miatt... A pálya nem is vészes, nincs 20-as döcögés (kivéve Tiszafüred előtt vagy 400 méteren), az út egy része 40 km/h, de repesztünk gyorsabban is. A pálya a már korábban több helyen látottakhoz képest nem rossz, több helyen frissnek látszó betonaljak kaptak helyet és az ágyazatot se felejtették el. A táj alföldi, nekem kissé unalmas..

Kunmadarason van egyedül szolgálat, máshol az elhagyatott bedeszkázott épületek mesélnek csak az egykoron volt forgalomról.

Mint megannyi helyen az országban itt is emléktáblát avattak a 100. évforduló alkalmából. Több helyen már csak a tábla marad(t)... A második képen Bz-m körüljár, hogy hamarosan indulhasson vissza Karcagra.

Szerelvényem távozóban, így végre látható a sokszor emlegetett hátsó panoráma szakasz :)

Füreden egy órám volt vonatom érkezéséig. Ezen idő alatt lőttem két buszfotót valamint próbáltam megtalálni a vasúti pénztárban az igazam, miszerint mégse tetszik nekem a 140 kilométeres jegy amit Tiszalökig kaptam, miközben a táv csak 80... nem 129, már bocsánat. Végül legalább kéregjegyet kaptam, annak örültem.

Megérkezett vonatom Füzesabonyból. A második kép vasúti csendélete a két vonal elágazását örökíti meg, balra Karcag, jobbra Füzes... kézzel tekerős sorompó, lassújelek... Ezen a vonalon se utaztam még, bár most csak 15 kilométerét ismerhettem meg. Már itt se MDmot jár (sőt, remot Csörgőt fogtam ki), bár két és fél éve Füzesabonyban még láthattam egy MD szerelvény indulását:


A videó inkább csak a hanghatás miatt ér valamit, ha ér.. :)

80 kilométer és 2 óra, röviden ennyi a különbség. Az Ohat-Pusztakócs - Tiszafüred vasútvonal a maga 65 kilométerével sokkal lehangolóbb mint a karcagi vonal, itt bizony már nem ritka a 20-as tötymörgés. Ezen még a modernizált Studenka se segít. Igen, ezek az Inter Picik.. ha jól sejtem ez a pótjegyes, emelt komfortú, mellékvonali IC ráhordó (?) koncepció megbukott, így járműállománya normál személyvonatként szállítja a vidék utasait. Lökre a már távolodó Bzmot 402-essel utaztam, először életemben... leszámítva a nyíradonyi utolsó vonatot két éve, mikor a tömött kocsi peronjára jutottam csak, így azt nem számítom. A képen jól látszik, hogy a modernizáció során a járművek kinézete nem lett egységes.

Hogy a vonalról is szóljak... forgalmi szolgálat csak Polgáron van, és ismét csak: kevés utas... azok egy része is csak hobbista. A bezárások hírére megjelentek a hozzám hasonló utazók. Végleges lista pedig máig (okt. 27 mikor ezen sorokat írom) sincs, ma pont a bezárások miatt az öt legnagyobb szakszervezet (most nem csak Gaskóék) tartott két órás sztrájkot 10 és 12 közt.

Az állomás elvész a fa mögött, emlékezetemben pedig a Bz-pót szerelvényem pályaszáma mellyel Debrecenig folytattam az utam, immár egy másik, eddig ismeretlen mellékvonalon. Tiszalök után nem sokkal megcsodálható Közép-Európa első PPP konstrukcióban épült börtöne, melyet vagy másfél éve adtak át.

A vonal nagyjából rendben egyébként, sok helyen van szolgálat, utas kevés (de most tényleg hihetőnek tartom a szombat déli időpont hibáztatását). Füreden még Jászkun Volán, Lök körül Szabolcs Volán buszok... mikor már DKV-s színekben pompázó Volvo-t láttam a pótvégi panoráma helyemről sejthettem, hogy lassan megérkezem.

Idén másodszor jártam Debrecenben, bár most csak egy kört mentem egyetlen villamosvonalukon. Az új Alfák közül pedig ismét pont egy nem működő kijelzőjűt sikerült elkapnom. Lassan alakul...

2009. október 8., csütörtök

Lokomotív utca, MÁV-telep

Szigorúan véve nem közlekedés azonban nem kell túl távoli a kapcsolat. A kőbányai MÁV-telepet úgy hiszem kevesen ismerik (a rákospalotait talán többen), én magam pár percre lakom tőle mégis most hétvégén sikerült először körbejárni. A Lokomotív utca a már Józsefvároshoz tartozó apró csücske, mely a Hungária körút- Salgótarjáni út- vasút közötti kis területen helyezkedik el. A képen látható a Kisboldogasszony plébániatemplom mely 78 éve lett felszentelve, homlokzata az 1-es villamos felől látható. Sokan nem gondolnák, hogy mögötte ilyen utcácska van :)
A kőbányai oldal talán leghangulatosabb pontjánál járunk. Nem kell komoly megfigyelőnek lenni, hogy felismerük a MÁV szabvány épületeinek stílusjegyeit a telep épületein melyeket 1890-ben kezdték építeni. A negyed főként a szomszédos Északi Járműjavító munkásai számára épült. Szabvány házak, iskola, orvosi ellátás, bolt... A már a MÁV-Gépészethez tartozó járműjavítót hamarosan bezárják, szolnoki társa elegendőnek bizonyul a mai helyzetben. A vasút megkopott fényét is egyre távolodni látjuk, a telep házainak homlokzatai is lepotyogtak már itt-ott és közel se csak a vasutas kolóniák lakják.Az előző képen a kereszt I. világháborús emlékmű, mögötte pedig egy fa harangláb. Sajnos mindkettő igen rossz állapotban van.A környék megér egy sétát, még pár fényképet is... rövid kis szösszenetem zárásaként egy átlagos Tátrás kép a Pongrác hídról. 2007 májusában még egyedi eset volt a Tártra erre, jó egy éve ez már ismét teljesen átlagos felállás.