2010. augusztus 30., hétfő

Pozsony - 2010

Megérkezés Pozsonyba. Persze nem olyan könnyű az utazó dolga. Ez ember előtte nap elmegy a Keletibe, sorszámot húz a nemzetközi jegypénztárnál... majdnem három óra múlva sorra is kerül (közben már volt vásárolni, otthon, bringázott pár kört). Másnap hajnalban Keleti, a vonat megáll Palota-Újpesten, Vácott.. de még Nagymaros-Visegrádnál is. Ez csak az utóbbi időben van így, de sok értelme nincs is. Pozsonyban az állomáson a helyi pénztár zárva, még jó, hogy volt euró apróm, így egy a kép szélén is látható sárga automatából vettem meg 24 órás jegyem.

Rögtön az elején kell egy Tatra T3 az ember arcába, kész. 7773, egy a majdnem 14ezer közül. 2008-as balesetének képeit nézegetve kifejezetten örömteli ezt a kocsit forgalomban látni.

Egy modernizált K2-es. Sajnos a 'klasszik' csuklósokat a közelmúltban kivonták a forgalomból, csakúgy mint az Ikarus 283-as buszaikat. Így a városban már egy busz se közlekedik az Ikarus 200-as szériából. (A 280-as szériától 2008 januárban búcsúztunk Pozsonyban). A második képen két Skoda troli.

A sétálóutcát hagyja el ez a T3-as. Mivel konkrét úticélom is volt, trolival folytattam utam Patrónka felé. Azonban kicsit korán érkeztem, így volt időm ott még bőven.

Meglátogattam a közeli Valašská trolivégállomást, majd tettem egy jó kis kitérőt a lanovka és a Zerge-hegyi adótorony felé. Erről szóló bejegyzésem már elérhető egy ideje.

A hegyről leereszkedés után egy trolivégállomásnál végeztem, még mindig szép panorámával a távoli panelrengetegekre. Végül ezzel a trolival indultam vissza a város felé, ám meglepetésemre 211-esre váltott és Patrónkáig vitt. Átvágtam az út alatt az aluljárón és az első a belváros felé tartó Karosára felszálltam. Megjegyzem először ezen nap utaztam Karosával..

A Zochova utcai megállóig 4 kilométert buszozgattam, majd mivel ez már ismét ismerős terep volt, a villamosalagút felé vettem az irányt. Természetesen teljes tudatában annak, hogy az felújítás miatt le van zárva.

A villamos felüljárójáról lőttem egyet egy Pozsonyt éltető festésű Karosáról, majd a Kapucinus utcán lesétáltam a sétálóutca másik végéhez. Ez a reklám matricában díszelgő K2-es, 7113. 2002-ben modernizálták és nézzen bárki hülyének, de nekem ez a festés jobban tetszik mint az modernizáció utáni kék-piros-ezüst.

Sajnos egy másik vágányzár is volt a városban, a belvárosban fekvő Námestie Ľ. Štúrá-tól az onnan 10 kilométerre fekvő dúbravkai (Pozsonyhidegkút) villamosvégállomásig nem jártak a villamosok. Mivel így jóval kevesebb villamosra volt szükség a forgalomban gyakorlatilag csak hagyományos T3-asok és modernizált K2-esek voltak kint. Például a majdnem 60 T6A5-ös kocsi közül egy se áll forgalomba, hiába volt hétfő... a város (meglepetésemre) teljesen üresnek tűnt, szinte csak lézengtek az emberek a villamosokon, autó se volt sok. A vágányzár okát egyébként Molecovánál találtam meg, legnagyobb valószínűséggel a város felőli ív cseréjét végezték a hétvégén. Én már csak a pálya beszabályozási munkálatait láttam a pótlóbuszról.

Ez a hely régi kiszemeltem, végre itt is lőttem már villamos. Az imént említett dúbravkai végállomástól 20 kilométernyire vagyunk, pótlóbusszal+villamossal jutottam idáig. Ez a terület már az egykori Récse község.

Még mindig ugyanott járunk, de ide még vissza kell térnem. Ez a rész a villamoshálózat egyik leghangulatosabb része Pozsonyban. Panaszkodtam, hogy szinte csak hagyományos kocsi T3-as volt forgalomban. Nem teljesen állja meg a helyét panaszom, hiszen ez a páros például csak első ránézésre régi. A járműszekrény a ČKD Pragoimex VarCB3 nevű gyártmánya, megújúlt elektronikával, belsőtérrel készítették 2007-ben.

7775 ismét, a sétálóutcában.

A főpályaudvar és környéke kifejezetten érdekes hely, főleg azért mert nem sokáig látható már a mostani formájában. A jellegzetes félig süllyesztett villamos hurok, meghatározó és kedvelt hely a villamosfotósok körében, azonban a közeljövőben az állomás tér teljes átalakítása miatt teljesen más képet fog mutatni.

Egy panoráma próbálkozás melyen (kattintás után) megcsodálható a tér jelenlegi, igencsak lepukkant kinézete. A tér közepe parkolóként funkciónál, ezt a részt kerülik meg az itt végállomásozó busz/trolibusz járatok. Jobbra található a villamos végállomás.





Egy kép talán a '70-es évek végéről amikor még látható az állomás régi, igaz már jelentősen leegyszerűsödött homlokzata. Érdekessége, hogy az előtérben a már látott, jelenleg 7113-as pályaszámon futó K2-es pózol. Ezt követi a látvány videó. Az régi-új díszes homlokzatú állomással a szomszédba épült bevásárlóközpont/irodaépületekkel körülvéve. A villamos és a gumikerekűek így eltűnnek a látómezőből. A villamos teljes föld alá kerülését még el is tudom képzelni, elhelyezése azonban homályba veszik számomra, csakúgy mint a buszok/trolik.

Ez a '80-as évek eleje tájt épült toldat ahogy van el fog tűnni a pályaudvar épületéről. A második képen látszik az eredeti homlokzat közepén lévő szárnyaskerék szárnya vége. Az itteni kiszolgáló funkciók elhelyezését is gondolom a föld alatt fogják megoldani, a látványterven látszik is az üveg tető az új téren. Az átadás 2013-ban várható, addig azért még megyek én is :)

2010. augusztus 28., szombat

Sülyi helyi

Már említettem egy korábbi bejegyzésben, hogy újabban Sülysápon is megfordulok, viszonylagos rendszerességgel. Ezt jelzi például, hogy a helyijáratos buszt se először látom Szőlőstelepen, most azonban sikerült lekapnom amin a József Attila - Hunyadi utca sarkon lévő megállót elhagyva porol a Hunyadi utcában. A pesti vonattal Szőlőstelepig szoktam menni, majd onnan sétálok vissza, a busz pedig pont akkorra ér a Hunyadira a 'nagyállomástól' mikor én.

Az LLR-847-es rendszámú Ikarus 260-as szolgálja ki a vonalat (a kép még nagyobb 'zúmmal', ugyanott készült), amely 2009 január 5 óta közlekedik, a pesti vonatokhoz hangolva teszi meg a körét. A település sápi felében kezdi körét, majd a vasútállomáshoz visszatérve Süly felé indul és bejárja Szőlőstelep/nyaralót is. A település honlapján elérhető a 2008 decemberi közlemény a járatról, valamint természetesen az aktuális menetrend is.

Kőbánya-Felsőn személyvonatom helyett először csak egy magányos 'klasszik' Csörgő érkezett. Ezek a jóságos Ganz dízelek a fővárosból csak Lajosmizse felé megszokottak, ezen a környéken kevésbé.

2010. augusztus 3., kedd

Hungaroring - 2010

2008 után ismét volt jegyünk a Hungaroringre, ezúttal egy pénteki Silver 3-as (22 eurós), még megfizethető kategóriába tartozóra neveztünk be. Ennek köszönhetően ismét mehettünk a box látogatásra. Egy óra már eltelt mire odaértünk és belevetettük magunkat a tömegbe.
 

A pilóták autogramokat osztogattak, de hatalmas sorállás volt értük, gyakorlatilag elérhetetlenek voltak még így is. Szosznak még így is sikerült egy Kubica 'firkálmányt' kapnia, igaz nem a sorban, hanem pont jókor keveredett a lengyel boxa elé. Szóval van itthon Kubica aláírás :)

Ez a dög az aktuális Safety car, a Mercedes-Benz SLS AMG vadállat. Mit mondhatok, szép ótó.

Nincs ring helikopterek nélkül, a közvetítő gépek folyamatos dongása helyett csütörtökön még csak a rendőrhelikopter kőröz rendületlen. Ez a gép egy McDonnell Douglas MD500E, mely amerikai eredete ellenére mégis olasz, 'liszenszben' készült.

A többi csapathoz nem nagyon volt türelmem és nem is nagyon érdekeltek. Hajrá Lada rönó! :) Kubica autója ácsorog, én már esélytelen voltam az autogramra, de kisvártatva kitolták az orosz Petrov kocsiját és a csapat a kerékcserét gyakorolta vele.

Többször begurították a kocsit, ráugrik a csapat. Kocsit emel, kerék le/félre.. új be/rögzít, kocsi ledob.. kész. Ez kb. 3-4 másodperc. Nem mindig voltak egyszerre, hol az elöl lévő csapat, hol a hátsók voltak lassabbak.. volt, hogy pont egyszerre végeztek. Közben a főnökék stopperrel álltak a kocsi előtt, jegyzeteltek. Néha odamentek egy taghoz, beszéltek velük, néha helyet cseréltettek velük. Érdekes volt figyelni a csapat munkáját.

A csütörtöki nap zárásaként egy kép a Lotus Racing csapatról. Az egykor neves csapat utóda távol áll a sikerektől, a jobb sorsra érdemes Kovalainen és a veterán Trulli tengődik náluk. Ezen képen éppen Trulli autója felett törik fejüket a csapat mérnökei(?).

Péntek. Az Árpád híd metrómegállótól induló BKV által üzemeltetett járattal jutottunk el Mogyoród templom térig. Míg két évvel ezelőtt Rákospalotán kis utcákban kanyarogtunk most a Váci út - M0 - M2 útvonalon értünk el Fótig. Igaz két éve ha minden igaz még meg se volt az M0-ás ezen szakasza. Silver 3-as helyünk gyakorlatilag a célegyenes ráfordító kanyar kimenetében volt, de a hátsó szakaszra és a 13-14-es kanyar közti hosszú egyenesre is volt rálátásunk. Természetesen a célegyenesben kigyorsító kocsikat is láttuk, hallgattuk.. egy idő után füldugóval. Tapasztaltan vittünk magunkkal, kint vagy 600 forintot is elkérek volna a pártíz forintos vacakért.

Természetesen rótta köreit a két Renault, Petrov és Kubica. A második képen Petrov egy hibája után húz el a lengyel.

A két Sebestyén.. Buemi és Vettel valamint egy Formula BMW a második képen. A Forma-1-en kívül a GP2, GP3 és a Forma BMW autóit is láttuk. Szerencsére mostani helyünkről jobban tudtam fotózgatni, lévén a kanyarban még viszonylag kis sebességgel hajtottak, de azért így is akadt problémám velük.

Az idei év egyik nagy szenzációja a visszatért Schumacher, illetve szenvedése a Mercivel. A hétvége szégyenfoltját is ő okozta, mikor a célegyenesben egykori csapattársát Rubens Barichellot majdnem a falhoz szorította. Fekete zászló (kizárás) helyett a bírák lassúsága miatt csak 10 helyes büntetést kapott a következő (belga) futam rajtán.

A versenyt végül Webber nyerte, ezért egy kép róla. A második képen pedig Schumacher és Kubica, egykori (bár lassan letagadom) és jelenlegi kedvenc. A krakkói születésű srác a tavalyi botrányokat alig átvészelő, ténylegesen csak 25%-ban Renault tulajdonú csapatban küzd, egész jó eredménnyel. Sajnos a magyar nagydíjon csapata a biztonsági autó miatti box káoszban ráengedte Sutilra, ennek folyományaként később kiállt a versenyből.

Végezetül a Magyar Posta emlékbélyege a 25. hungaroringi Magyar Nagydíj alkalmából. Elsőnapi emlékborítékot is vettem, valamint még két bélyeget magában. Valahol van a 20. évfordulós bélyegem is, csak nem találom. Érdekesség, hogy 1936-ban már volt egy I. Magyar Nagydíj, a Formula-1 elődjének tekinthető Grand Prix szériában, ekkor a Népligetben került megrendezésre az 50 körös verseny. A magyar Hartmann László hetedik helyen végzett.

2010. augusztus 2., hétfő

Horányi komp

Úgy hozta a sors, hogy volt egy rövidke kiruccanásunk Horányba. Eddig nem nagyon tudtam, de Horány Dunakeszivel egy vonalban található, a Szentendrei szigeten. Mivel híd nincs, komppal lehet átkelni a Dunán. A hajózás még mindig eléggé rejtélyes ága a közlekedésnek a szememben, de végre utaztam legalább egy dunai átkelőhajón.

A képen Csilla és Kilián akik a kompot üzemeltető Dunakomp Révhajózás Kft. tulajdonában állnak.

A vontatóhajó Dundi II. névre hallgat, a Pestmegyei Révhajózási és Hajóépítő Vállalat horányi üzeme építette 1978-ban, a hajóregiszter szerint. Látva a hajót (karakterében némi) hasonlóságot véltem felfedezni a tatai Ajtony II.-vel, nem véletlen hiszen a jóságos tatai sétahajó is Horányban készült.

Az nagyjából fél kilométeres távot hamar megteszi a hajó, egy személynek az 'útiköltség' 220 forint.