2010. szeptember 28., kedd

SZKT-ARC troli Pesten

Az idei troli nyíltnap szegedi vendége a mostani héten szeptember 27 és október 3 között a 80/80A viszonylaton teljesít szolgálatot. Két éve a mostanihoz hasonlóan szintén a szegediek által trolibusszá varázsolt T-863-as járt a fővárosban. Mostani főszereplőnk karosszériáját az azóta Ikarus néven futó ARC készítette. A további szerelési munkálatokat az SZKT szakemberei végezték és a közelmúltban mutatkozott be a szegedi nagyközönség számára. A jármű részletes menetrendje a BKV honlapján érhető el.

2010. szeptember 27., hétfő

1303 a nyíltnapon

A 1303-as Ganz csuklós villamos 1994 óta egyedi volt a BKV állományában. KCSV5-ös típusjelzéssel a KCSV7-es széria előfutára, az első modernizáción átesett Ganz. Az egyedisége és az ebből fakadó megbízhatatlan működése miatt azonban a BKV selejtezte. Szerencsére azonban nem a bontóba került és nem is egy udvaron rohasztják, hanem a MaViTE lelkes csapata vette kezelésbe.

1303 az idei troli nyíltnap szereplője volt. Ismét csak a korábbi bejegyzéseim tudom ajánlani a programmal kapcsolatban. Részint mert sok időm nem volt rá, másrészt pedig nagyjából ugyanaz várta az érdeklődőket idén is. A kiállítás és a dolgozók hozzáállása ismét egy színvonalas program záloga volt. A KCSV5-ös viszont nem véletlenül a troli nyíltnapon mutatkozott be. Mivel hajtásvezérlése a GVM trolibuszok 'testvére' nem kis segítséget nyújtottak a troli munkatársai a villamos újraélesztésében.

A trolitelep és a Sport utca között egy Solaris troli közlekedett különjáratként. A drót nélküli önjáró 'ráhordójárat' se mindennapos látvány itt. Főleg ha hátrébb nézünk, áll még az utcában két nem ide illő jármű.

Európa Kulturális Fővárosának egy Mercedes Citaro busza. Mivel még csak egyszer jártam Pécsett és az is vagy 10 éve volt sok emlékem nincs a városról. Most legalább egy buszukról lett képem, ki tudja mit hoz náluk a jövő. A busz utasai egyébként ha jól hallottam a kocsiszínt látogatták meg, afféle szakmai 'kirándulás' lehetett. A spontán busztalálkozó másik tagja egy szegedi Volvo. Ezen már kevésbé lepődtem meg, hiszen ők is részt vettek a troli nyílt napon. Úgy látszik ez az utca vonzza a más céget buszait, hiszen itt fotóztam először debreceni Cívis 12-est is.

A jármű beltere az utolsó forgalomban töltött időket idézi. Igazi retró hangulat a fehér kapaszkodókkal, az izzós világítással és régi burkolatokkal. Természetesen nem kevés takarítás után néz ki így a kocsi.

Az elektronika egy része az utastérben. A második képen egyetlen forgalmi képem 1303-ról. Közel se jó, de legalább van. Ekkor zajlott a Vajna féle UV-s filmforgatás, ezért van a Népszínház utcába terelve a 24-es.

Habár műszakilag most feléledt a villamos sok munka van még vele. A karosszéria felújítása, az "eredeti" felújítás utáni narancs-vörös színezés és természetesen a próbajáratozást sem lehet kihagyni. A jövőben a BKV elvileg számít egyedi villamosára, ezért kerülhetett a MaViTE kezelésébe. Addig azonban sok munka van még vele.

2010. szeptember 24., péntek

Hatvani buszállomás(ok)

Hirtelen ötlettől vezérelve, kihasználva a kellemes őszi meleget tettem egy rövid kiruccanást Hatvanba. Nem is sejtettem, hogy meglehetősen jól időzítettem utazásom, hiszen elvileg egy hete át kellett volna adniuk az új buszpályaudvart. Szerencsémnek hála a régi állomáson még a rendes napi forgalom zajlott.

A Fortepan gyűjtemény képén gyakorlatilag ugyanazt láthatjuk mint az én képemen, egy kicsikét takarosabban, kicsikét régebben... A második képen AOA-493-as rendszámmal egy Ikarus 260.32-es teszi le éppen utasait. Nem kellett sokat gondolkodnom, hogy magamtól is rájöjjek, ez a kocsi bizony az Alba Voláné volt korábban. Az új homlokfal ne tévesszen meg senkit, a busz több mint 20 éves. Jól látszik továbbá az is, hogy a 'Volán söröző' épülete eredetileg nem tartozott az épülethez.

A buszállomás a jelenlegi formájában valóban meglehetősen szűkös. A Kossuth tér egy jelentős részén túl a szomszédos Szent Mihály utca elejét is elfoglalják a buszok. Idegen szemmel nem teljesen átlátható a kocsiállások rendszere, az utastájékoztatás színvonala is jócskán elmarad a kor követelményeitől. Az egész környék elég lepukkant. Pedig a tér, a városháza, a Grassalkovich kastély és a környező épületek kellemes mezővárosi hangulatot árasztanak. Hatvan egyébként az 'újkorban' idén 65 éve város.

CLY-140 (eredetileg Jászkun Volán, jóval pofásabban) pózol a "Volán csiga" alatt. A második képnek kéne igazából kisebbnek lennie, de mivel egy ritka altípust sikerült megörökítenem nagyban mutatom. Újszerű kinézete mellett kissé lehangoló volt mikor elment mellettem. Nem hiába, hiszen mint megtudtam ez egy Ikarus 256 Alfa. Azt már ott helyben gondoltam, hogy a farán virító Alfának nincs sok köze a közelmúltban ténykedő, kínaiak ellen volán tendert bukó (és csődbe kerülő) és Volvó alapokra dolgozó fehérvári Alfa Buszhoz. Ez az Ikarus egy rendszerváltás utáni próbálkozása. Új külső, régi 'belbecs'. Összesen 6 darab készült ezen altípusból.

Búcsút intettem a régi pályaudvarnak és elindultam vissza a vasút felé. Az új állomás ugyanis a vasúti bekötűút, a Boldogi út elején épül. A második képen egy Volánbusz alvállalkozó. Ez a Mercedes O 405-ös valószínűleg norvégiából származik, legalábbis az Ikke i traffik kulcsszóra egy oslói villamos lett a találat. Nem túl régi Mercis bejegyzésemben már volt egy eredeti kijelző felirattal díszelgő példány... kissé igénytelennek találom üzemeltetői szempontból.

Így áll most az új buszállomás. Az eredeti tervek szerint szeptember 15-én kellett volna átadni. Több éves múltra tekint azonban vissza az új pályaudvar terve, 2007-re azonban már sikerült megtalálni neki ezt a helyet. 2009 novemberében kezdték meg a területrendezési munkákat a közművek kiváltásával és az itt lévő szabadságharcos emlékmű elbontásával. Az 1849-es tavaszi hadjárat egy jelentős csatája zajlott Hatvannál. Az itt álló emlékművel együtt a katona sírokat is eltávolították innen. Később további csontokat is találtak.

Az alapkőletételre idén április 1-ig kellett várni, majd megkezdődhetett a tényleges építkezés. A 900 milliós beruházás (ebből 740 állami támogatás) átadási ideje mint említettem, szeptember 15 volt (látogatásom előtt egy héttel). Azonban már augusztus végén nyilvánosságra került, hogy egy hónapos halasztást kért a kivitelező. Nem a honvédsírok és csontok körüli fennakadásokra, hanem az idei év rendkívül esős időjárása miatti többletmunkálatokra hivatkozva.
 
Az újonnan kialakított terület helyét a víztorony messziről jelzi. Hogy a helybeliek mennyire lesznek elégedettek az új pályaudvar elhelyezkedésével nem tudom, a vasútállomáson kívülre most mentem először, számomra teljesen ismeretlen város (volt?) Hatvan eddig. Azt tudom, hogy ez a terület az állomástól 400 méternyire fekszik. A bejegyzés végén a kevésbé EU és állam propagandista kivitelezői tábla álljon emléket állítva az építkezésnek. Remélem nem csak kinézetre, funkcionálisan is praktikus buszállomással bővül Hatvan városa.

2010. október vége: Az új állomás műszaki átadása csúszik, hogy mikor veheti birtokába az utazóközönség egyelőre nem tudni.
2010. november 24.: A műszaki átadás megtörtént, de az utazóközönség csak várhatóan karácsony előtt veheti birtokba az új pályaudvart.


2010. szeptember 22., szerda

Hannoveri újdonságok

A képen 1553, a harmadik VJSZ-t megjárt felújított Hannoveri. A fényezésen és a rikító piros áramszedőn túl az új, digitális kijelző a fő ismérve. 1545 és 1522 után ő a harmadik ismét forgalomba állt Hannoveri. Meglehetősen döcögősen haladnak ezek a felújítások, 1522 mára már híresen sokszor került vissza a Fehér úti főműhelybe. A főműhellyel kapcsolatban a közelmúlt nagy 'szenzációja' volt, hogy a VJSZ Kft. négy TW6000-es típusú villamost vett Hannoverből. Az eredeti zöld "Banánok" alkatrésznek érkeztek a főműhelybe.

A síndöcögényes fórumokon jöttek-mentek a hírek, hogy a BKV-hoz is jönnek még. Így is lett, a fórumon már lehetett tudni, hogy az újabb Hannoverik Hágából érkeznek, hiszen velünk egy időben ők is vettek, igaz csak ideiglenes megoldásnak szánva. Valamivel később hivatalosan is kiderült a vétel. Mint kiderült még tavasszal indult meg a villamosok vásárlásával kapcsolatos eljárás. Darabja 10 millió forint. Ez az összeg elsőre kevésnek tűnik, de némi felújításra szorulnak a kocsik, lévén több éve álltak már. Mindezek ellenére még így is olcsóbb ezen kocsik beszerzése mint az egyébként nem sokkal idősebb, technikailag mégis sokkal elmaradottabb Ganz csuklósok felújítása.

A villamosok 2011-ben várhatóak forgalomban, így ismét csak Hannoveri jár majd az 50-esen, de típuscsere várható az ex30-as (21-es) villamoson is. Az már külön érdekesség lenne, ha a mostani leöntöttük sárgával festésűeken kívül egy fehér(krém?)-piros is forgalomba állna :)

2010. szeptember 19., vasárnap

C50-es az Andrássy úton

Az Európai Mobilitási hét programsorozat részeként, az Autómentes hétvégén az Andrássy útra költözött a Gyermekvasút és a BKV is. A Széchenyi-hegyiek legkisebb dízelükkel, a C50 3703-as géppel képviseltették magukat az aszfalton.

Egy rövidke hajtánypályán lehetett kipróbálni a kézi erővel hajtott vonatozást.

A fővárosi rendőr főkapitányság és a balesetmegelőzési bizottság az elrettentés módszerét választotta. Mindezek mellett információs pultjuknál a kresz változásáról osztottak tájékoztató anyagot. A BKV a 615-ös Solaris trolit és egy Volvo buszt 'állított ki'.

A Köröndön túl a Terézvárosi zöld gyep fogadta a lezárt Andrássyn sétálgató népes tömeget. Egy jókora alu sörös dobozokból épület Eiffel torony alatt ácsorgott ez az alu mozodonyocska :)

A programsorozat 22-én szerdán ér végéhez. Ekkor, a Nemzetközi autómentes napon kerül megrendezésre az idén őszi Critical Mass kerékpáros felvonulás. Ezúttal a Nagykörút a helyszín.

2010. szeptember 16., csütörtök

Haladó felújítás - Agárd

Legutóbbi Agárdi bejegyzésem még az eltűnt épületről szólt, jó egy hónappal utána készült ez a kép (még júniusban), mikorra már ez a vágány is megújult. Jól látszik az aszfaltos alépítmény, a jegyvizsgáló figyeli az utascserét. Emlékezzünk meg a peron hangulatát adó hársfákról is.

Egy szintén nyári kép Gárdony állomásról. A Keszthely-Záhony fürdős vonattal szerettünk volna Pest felé haladni, de az 55 perc késéssel közlekedett ekkor, valami felsővezeték probléma miatt akadt el Siófok körül. Az új köntöst viselő 1005-ös Szili talán Kanizsa felé tartott vonatával. Ezen mozdony még nem a Ganzban , hanem Essenben készült. Csak így csendben jegyzem meg :)

Ez már friss kép. Viszonylag nagyobb kihagyás után jártam ismét Agárdon, így szembetűnő volt a változás. Martonvásárnál zajvédőfal épül. Marton és Kápolnásnyék között a bal vágány betonaljai eltűntek, különböző mértékben alakul az alépítmény. Baracska és Pettend aluljárói látványosan épülnek. Kápolnásnyék egy nagy zúzottkő halommal nyit, elkezdődött az új vágányzat kialakítása is. Velencén és Velencefürdőn megépült a régi/új épület. Néhol zajvédőfal épült. Gárdonyban végre teljesen készek a perontetők, fém pad is akadt, de már most karcos. Gárdony és Agárd között a vágányok melletti kábelcsatornák és vízelvezető árok készül.

Utunk végéhez érve, megérkeztünk Agárdra. Az új megálló épület alapozása folyik. Nemhiába említettem a fákat. Azok sajnos eltűntek, az ideiglenes bódé pénztárat viszont már most szétfújták. Vonatom után nem sokkal dübörgött át Agárdon ez a látványos konténer vonat.

A tó közelsége miatti belvíz és az elmúlt napok/hetek nagy esőzései nem segítenek az árok ásóinak. Igaz, ezek kevésbé látványos képek, de a fogorvos (jobb felső 5-6 tömés, ez is eljött..) után volt időm a vonatomig átsétálni Gárdonyig. A második képen már látszik is a Gárdony tábla.

A jelenlegi semmiből semmibe vezető, vízben álló árkok még nem kecsegtetnek sok jóval. Remélhetőleg azonban sikerült rendesen megoldani a víz elvezetését, hiszen a vasúti pálya egyik nagy ellensége a víz.. persze a karbantartás hosszabb ideig tartó elmaradása se segít a helyzeten. Lásd legelső témába vágó bejegyzésem..
Foly köv..

2010. szeptember 6., hétfő

Mercedes Budaörsre

Ismét nőtt az alvállakozók által adott buszok száma a fővárosban és azon kívül. Budaörsön a 288-as és 289-es busz üzemeltetését vette át teljesen a Vt-Transman, ahol Mercedes Cito típusú buszok villanymotorja ciripel mostantól (amit sajnos elnyom az aggregát hangja). Több járaton is gyarapodik az alvállakozói buszok száma. Visszatérnek a már eltűnt Ikarus 263-asok, de amíg őket ismét összeszedik a képen látható Mercedes O405N szerű képződmények adják a szolgálatot. Halkan jegyzem meg, ha a homlok kijelzőt működésre bírnák semmi baj nem lenne ezzel a busszal. Igazából jobb is...

Sajnos az idő nem kedvezett, de itt egy kép a Mercedes Citoról. A típust '99 és 2003 közt gyártották, Budaörsön vagy 5 darabbal találkoztam.

Egy kis ugrás, ez a kép már Törökbálinton készült. Pusztán, hogy egy hamradik Mercedes gép is szerepeljen. Ez a típus, a Mercedes Citaro. Ha alacsonypaldós szóló buszt kell elképzelnem ez a típus ugrik be elsőnek.