2010. október 29., péntek

Debreceni egy óra

Kétharmad úton Füzesabony és Nagykereki közt volt egy kis időm Debrecenben. Vonatozásom bejegyzése még várat kicsit magára, de pár képet hoznék addig is Debrecenből. Tavaly tartottam egy részletesebb vonalbejárást.

Árnyékban bújkál a hatajtós tartalék Bengáli a főpályaudvarnál... Kis sétával elértem a DKV telephelyét. Itt kapott helyet a kettes villamost hírdető Új Magyarország tábla. Mindeki szerepel már rajta, csak a járműszállító sora üres. Sajnos habár a legutóbbi tendert az Ansaldobreda Sirio villamosa nyerte most éppen a spanyol CAF támadta meg az október elején kihírdetett végeredményt.A nyertes Sirio debreceni látványterve. Két verzió készült, ez az arany illetve egy kék festésű. A 2-esvillamos.hu oldalon többek közt ez is megtalálható. Ezek a villamosok már évek óta futnak például Milánóban, most azonban ismét kérdéses ki szállíthatja Debrecen számára a 18 új villamost.

A Salétrom utcai villamos-trolibusz telepen mindenesetre már nagy halomban állnak a beépítésre váró sínek. Egy sajtótájékoztatón a város polgármestere már szeptember közepén arról beszélt, hogy indulhatnak a kivitelezési munkálatok. Arról azonban még nem láttam képeket, hogy valóban épülne az új nyomvonal.

A DKV kocsiszíne után a Segner térig sétáltam ahol meglepve vettem észre a trolik oldalán ezt a matricát. Tavaly Szeged nagyszabású rendezvényekkel ünnepelte troli üzeme harmincadik évfordulóját, ahol debreceni vendég gépek is szerepeltek. Az idei 25 éves DKV-s évforduló azonban valahogy elkerülte figyelmem. 1985 július 2-án indult meg ugyanis az első, 2-es troli.

Ezzel a két képpel emlékeznék meg megkésve az évfordulóról. A Maz imént pakolta le utasait, míg a Solaris éppen ekkor indult el a Segner térről. Mivel kicsit tetőnehéz a kocsi kanyarban elég rendes bedőlésre képes :)

Miután visszasétáltam az állomásra lőttem még egy képet a szocreál csarnokról majd folytattam utam Nagykereki felé. Legközelebb villamosvonalat avatni szeretnék a városba érkezni.


2010. október 25., hétfő

Bemutatkozott a Traxx

A mai nap bemutatkozott a MÁV, illetve csoporton belül a MÁV-Trakció legújabb villamos mozdonya a Bombardier Traxx. A megszokott parádé helyen, a Nyugati pályaudvar 10-es vágányán láthatta először a nagyérdemű, mostani megjelenése azonban inkább a sajtó munkatársainak szólt.

Nem véletlenül a 10-es vágánynál szokás a nagyobb horderejű járatok és járművek szerepeltetése, hiszen ott található a királyi váró mely most a mozdony átadására érkező vendégsereg fogadására nyílt meg. Nem maradhatott el a pezsgőzés és a rezesbanda se. A nem kis számban megjelent vasútbarátok és a vonatra várakozók közben a 11-es vágány peronjáról figyelték az eseményt. A mozdony saját lábán tett meg pár métert a csarnoki vágányon, hogy a kelleténél nagyobb füstfelhőben érkezzen az érdeklődők elé.

A videót jazzcool készítette, aki utána a nagy füstben el is tűnt :)

A sajtótájékoztató háttere természetesen csak az új mozdony lehetett. Az első mozdonyt a továbbiakban még 24 fogja követni és további 25 darabra van még vásárlási opciója a MÁV-nak a 2008-ban megkötött szállítási szerződés szerint. A második képen két magyar vas. A Bobó az állomási mozgatásokból veszi ki részét, a 35-ös Gigant az új Traxxot hozta. Mivel az új mozdony hatósági engedélyeztetése még csak most kezdődik nem érkezhetett saját lábán a helyszínre. A füstös érkezés pár méterét leszámítva nem mozoghatott önerőből.

A füst kicsit megszorult a bejáratnál. Egy vasútőr figyeli a rendezvényt... körülbelül ennyi történt a Nyugatiban. Ekkor Intersziti fórumtárs kezdeményezésére elindultunk Dunakeszire, először Rákospalota-Újpestre gondoltunk, de Keszi mégis érdekesebbnek tűnt.

Dunakeszi-Gyártelepnél található ugyanis a Bombardier egyik Magyarországi telephelye, ami egyébként a Dunakeszi Járműjavító. Mi mégis csak Dunakeszi állomásig mentünk hiszen itt ágazik ki a Bombradier iparvágánya. Több mint egy órán át várakoztunk, egy idő után már nem találtuk jó ötletnek Dunakeszit.. miután a forgalmista félretájékoztatása úgy szólt, hogy délután 4-5 körülre várható a Traxx megvettük Pestre a jegyünket és vártuk a vonatunk. Pár perc múlva mégis jött a Traxx.

Megjött a Járműjavító ipari mozdonya is, körüljárt.. majd a Gigant magára hagyta a Traxxot, hogy a Dacia elindulhasson vele ideiglenes lakhelye felé.

A mozdony a jövő héten fogja megkezdeni próbafutásait egy Siemens Taurus (fék)mozdony társaságában, valószínűleg az 1-es (Budapest-Hegyeshalom) vasútvonalon, hiszen nem sok vonalon lehet egyelőre nagysebességű (160 km/h) teszteket végezni. Hogy milyen vonatok élén találkozunk vele azt még nem tudni, jövőre az is kiderül.


2010. október 21., csütörtök

Folytassa.. Agárd

Randa szürkeségben érkeztem újfent Agárda, ismét fogorvoshoz tartva. Legutóbb egy hónapja jártam a vonalon, azóta a bal vágány munkálataival nagyon sokat haladtak Marton és Nyék közt. Látványos a változás azonban Agárdon is.

Mint látszik az új díszburkolat, villanyoszlopok, padok és szemetesek várják az utazóközönséget. Egyelőre a fák és természetesen az épület hiányzik. Ezen utóbbi hiányosság azonban pár nap múlva már állni fog.
 
A gyalogos aluljáró teljes megújulása is megkezdődött. Kezdetnek a bontási munkálatokat láthatjuk. A betömött lépcső helyén a jövőben ha minden igaz a lift foglal majd helyet, így komolyabb szerkezeti átalakításra van szükség.

Az aluljárón túl a megállóhely Gárdony felőli végén található közúti átkelőhely is le van zárva, így csak a terelt gyalogosok használhatják. Ez talán az első kép amin maga a Velencei tó is látható. Mivel csak pártíz méterre fekszik ezen a részen nem meglepő a vízelvezető árkok ásásakor megjelent talajvíz... Folyt. köv.

(Ezen bejegyzésemben búcsúzom egyben Fuji S5600-as fényképezőmtől, hiszen itt már nem az ő képei szerepelnek. Megtörtént a váltás, az utód Nikont még tanulgatom..)

2010. október 12., kedd

Deák tér, átalakulás előtt

A Deák téri végállomás régi formájában október 8-án fogadta utoljára a villamosokat. A Budapest Szíve program keretében teljesen átalakul a környék. A fővárosi propaganda mindezt csak Reprezentatív Kaputérség kialakításának emlegeti. Tudván, hogy Velencénél éppen a Velencei-tó kapuját kezdték építeni a héten úgy érzem ez most az aktuális trendi településrendezési kifejezés.

Egy kép még tavaly nyárról, a békebeli, túrás előtti időkből. Egy pedig az utolsó péntekről.

A Kiskörút felújítása több részletben zajlott az elmúlt jó évben, most a végállomás melletti területhez értek már. Pestiesen kanyargó korlátok közé terelték a gyalogosokat, terelik a kocsikat. A villamost pedig az Astoriáig fogják visszavágni.

A megkezdődött munkálatok miatt a 9-es busz se tud a megszokott módon fordulni, ezért a villamos végállomást a másik irányból kerülte meg. Ritka látvány tehát a villamos végállomásról 'helytelenben' induló busz. Az első képen jól látszik az egykori harmadik vágány is.

Íme a látványtervek. Az Astoria felől érkező vágányokat széthúzzák, közéjük fasor kerül. A végállomás viszont oldalperonos lesz, ráadásul úgy kialakítva, hogy a Bajcsy-Zsilinszky út felé vissza lehessen építeni a 3-es metró építése miatt megrövidült vágányokat. A feledésbe merült Podmaniczky terv egyik pontja volt ez.. A végállomás megújulásán kívül a kerékpár sáv és az autós forgalomkorlás is része az átalakításnak.

A peron már lecsupaszodott, a régi jegyautomata helye maradt már csak meg. Remélhetően a jövőben használható jegyautomaták is helyet kapnak itt. Illetve nem csak itt, de az egész városban is.

Nem túl fájó szívvel búcsúzom hát a régi végállomástól. Remélhetőleg funkcionálisan is használható új születik és remélhetően a decemberi határidőt is tartani tudják (hiszem ha látom..). Addig is várjuk a folytatást.. tovább.

2010. október 10., vasárnap

Combinóval Budafokon át

A Margit híd felújítása újabb szakaszához érkezett. Ezúttal a híd hosszanti hegesztését végzik, ezért a mostani hétvégén és a következőn (okt 15-17) péntek este kilenctől egész hétvégére lezárják/ták a hidat a forgalom elől. Ezzel indokolva érdekes kocsiszíni útvonalon indult 4 Combino hazafelé. Nyitóképemen a János korházi hurokban ácsorog egyikük.

Az útvonal közel sem egyszerű.. Mivel a Moszkva tér már közel sem körüljárható villamossal mint régen, sőt.. a maradék értelmes vágánykapcsolatok is eltűntek csak az ún. 'rozsdáson' tudták elhagyni a teret. Ezek után csak a János kórházi hurokban tudnak visszafordulni, hogy a Moszkva tér újbóli érintése után a Krisztina körút-Gellért rakpart-Körtér útvonalon induljanak tovább.

Mivel Albertfalva kitérő rövid egy Combinónak (mellesleg váltói se túl megbízhatóak) egészen Budafok kocsiszínig mentek az eltévedt Siemensek. Onnan visszafogás után tartottak vissza a Bocskai útig, ahol lehetőség van a 4-es villamos végállomásához fordulni. A 'Skálától' már a megszokott kocsiszíni útvonalon mentek tovább a Mester utca-Fiumei út-Salgótarjáni út útvonalon a Hungária körútig. Ezen kiállás így majdnem másfél óra hosszúságú lett.

A Combinók sokáig nem jártak az 1-es (ahol legelső próbáikat végezték) és a 4/6-os vonal(ak)on és az odavezető kocsiszíni útvonalakon túl. Ebben a Siemens embereinek nagy szerepe volt, hiszen a még érvényes 3 éves garancia alatt nem engedték a villamosukat bármerre. Ez azonban lejárt. Volt már Combino Budafokon, így tehát nem az első ilyen eseményt sikerült megörökítenem, de még így is ritkaságszámba menő az ilyen menet a sárga kígyókkal. Ennek örömére jövő pénteken meg fog ismétlődni, de akkor nem tudok menni..

2010. október 2., szombat

Hatvani vasút (környék)

A hatvani vasútállomás mindig rossz oldalon van. Bármelyik irányból érkezem mindig a másik oldalra várom az állomás szocreál épületét. A hiba valószínűleg bennem van, nem vitás. Mindenesetre most legalább egy kicsit körbejártam.

Az állomás felvételi épületét mindig is túlméretezettnek tartottam. Tudom, régebben valószínűleg nyüzsgőbb állomás lehetett, hiszen gépészeti bázis és fontos átszállóhely is. Ennek ellenére rendkívül túlzó egy ekkora, már-már a Miskolc-Tiszai méreteivel vetekedő állomás egy 20ezer lakosú kisvárosnak. Építészetileg gyakorlatilag minden elemét a szoc rendszer megalomániája és szimbólumrendszere uralja. A peronok már közel se uralják ennyire a terepet, állapotuk felújításért kiált.

Mint említettem a gépészeti bázis is az állomás. Ezen képeim tavaly készültek, de még nem szerepeltek. Az első képen látható MMV-s Bobót most is láttam, az állomásra oly jellemző Púposokból viszont egyet se volt szerencsém.
Ez az igencsak kopottas Dacia is az itteni dízelek számát gyarapította, sajnos azonban azt ránézésre lehetett tudni, hogy közel sem mindegyik gép működőképes. A második kép már az állomás előtti buszfordulóban készül erről az EAG buszról. Jelentős buszos élet is van itt, hiszen ekkor egyszerre három busz megállt az állomás előtt.

Szintén az állomásnál járunk. A Boldogi út túloldalán a Mátra cukor gyáregysége áll. Illetve ez már lassan múlt idő, hiszen éppen bontják az egyik épületet. Sajnos a magyar cukor ipar is elvérzett az elmúlt években, így sok, több évtizedes múltra visszatekintő cukorgyár zárt be. Az A26-058-as iparvasúti kismozdony csendben statisztál a bontáshoz. Ezáltal az ő sorsa se túl kecsegtető.

Mint a google.maps műholdképén látható a kép készültekor még nagy élet volt itt, szinte minden vágányon áll egy-egy szerelvény. Azt azonban nem tudom, hogy ez volt itt az általános helyzet vagy éppen valamely évi 'cukorrépa kampányt' sikerült az űrből lefényképezni.

A négyes vágányon a 3-as Flirt állt, vele indultam vissza Gödöllőre. Érdemes megnézni, hogy a már három és fél éve forgalomba állt Flirt piros színe mennyire megkopott. Ez jellemző egyébként a többi motorvonatra is. Összehasonlításul a második képen az 59-es Flirt, az utolsó előtti pózol rikító pirosan. Gödöllőről HÉV-vel tartottam haza.