2011. május 27., péntek

HÉV mentén

"Batthyány tér állomásig közlekedő vonat érkezik a második vágányra. A vágány mellett tessék vigyázni!"
Közli kurtán a forgalmista a hangosban, megadja a szabadot a kamudominón és indulhat a zöld kígyó.. Néhány berlini bejegyzéssel még adós vagyok, de most úgy látszik elkapott a HÉV. Talán csak ellentételezni próbálom, hogy az elmúlt években szinte soha nem foglalkoztam a BKV zöld-fehér vonataival, igazából ez a bejegyzés se róluk szól igazából, de legalább már megemlítődnek :)

Pár méterrel arrébb, az állomás melletti téren található a pomázi buszállomás. Április egytől, 2016 végéig új cég buszai látják el a környék forgalmát. Habár az elmúlt hónapokban többször is arról lehetett hallani, hogy a Volánnál a lejáró alvállalkozásba adott vonalcsoportokat nem tendereztetik újra, Pomázon mégis ez történt. A Homm Kft. nyolc Mercedes Citaro busszal vette fel a forgalmat.

A háttér kb. passzol, mégis egészen ferdén áll.. sebaj. A Weekendbus Zrt. busza a szentendrei HÉV végállomással a háttérben. A mostani alvállalkozási változásokkal sok járatát elvesztette a cég, május negyedikén felmondta a maradék vonalait is. Szentendrén már csak a pismányi járatot üzemeltették, de korábban a Pomázról induló vonalakat is ilyen buszokkal üzemeltették.

A nyolc Citaro távolsági kivitelű, az Ü (Überland) sorozat tagjai, jellegzetességük az első, feles ajtó. Eredetileg Németországban szolgáltak, de ránézésre igen jó állapotban vannak. Ha nem sokat hallunk róluk a közeljövőben az valószínűleg annak a jele lesz, hogy beváltak a napi forgalomban.

Május harmadik hétvégéjén (21-22.) vágányzár volt Batthyány tér és Árpád híd között. Így a HÉV megálló napközben is le volt zárva és pótlóbuszok közlekedtek ezen a távon. A Margit híd felújításával kapcsolatban a közeljövőben várható az ottani megálló felújítása is. Arról, hogy a vonatok eközben miként közlekedjenek jelenleg még több variáció is kering.
Másnap (máj. 23.) az aquincumi elágazásnál történ felsővezeték szakadás miatt, a Békás felé tartó vonatok Árpád híd és a Római fürdő és Csillaghegy közti vágánykapcsolatig helytelenben közlekedtek.

Szentendréről érkező vonat az Árpád hídnál, helytelenben. Filatorigát és Árpád híd között, utóbbitól kb. 350 méterre található egy vágánykapcsolat ami mindezt lehetővé teszi. Az ideiglenes végállomáson egy lepukkant fém bódét kapott a forgalmász, több biztonsági is jelen volt. Kellemetlen mellékszál, hogy párhuzamosan az 1-es villamos Lehel utca - Bécsi út szakaszán is vágányzár volt, így szinte kikerülhetetlen lett a pótlóbuszozás. A második kép ismét Pomáz.
Ez a kép nálam még nem ilyen szétesett pixelhalmaz volt, a feltöltés sajnos nem tett neki jót.. Pedig ezzel szerettem volna átkötni a kevei vonalhoz, ugyanis a hétvégén ott is dolgoztak a pályán. Innen, Pesterzsébet-felsőtől közlekedtek egy vágányon a vonatok a Vágóhídi végállomásig. Ez azonban nem okozott fennakadást, még pótló se kellett, hiszen hétvégén csak fél órás követéssel közlekednek a vonatok, így észre se lehetett venni a forgalomból kizárt vágány hiányát.

Úgy látszik ebben a bejegyzésben már-már elvárás a helytelen vágányon utazás. A szomszédos vágányon az egyik átjárót javítják. Külön szeretném felhívni a figyelmet a két IFA jelenlétére, manapság már kevésbé jellemző, de a BKV-nál nem meglepő :)

Ezen rövidke szakaszt javították. Sajnos a kevei vonal nagyon rossz állapotban van, ez alól a városi szakasz se kivétel. Habár az elmúlt hónapokban több vágányzár is volt, jelentős javulást nem hozott, csak a legkritikusabb szakaszokat javították. A Soroksári úton sok átjáró keresztezi a vágányokat ami fokozott figyelemre kötelezi a járművezetőket.

Zárásként két Van Hool a Vágóhídi végállomás szomszédságában. Ezek a buszok már 2009 ősze óta a BKV kötelékében dolgoznak, nálam mégse szerepeltek még. Brüsszelből érkezett 32 darab, jelenleg 10-11 évesek, de még így is fiatalításként lehetett elkönyvelni érkezésüket, főleg, hogy alacsonypadlós járművekről van szó.


2011. május 23., hétfő

Cinkota, fotósmenet után..

A május hetedikei ACsEV fotósmenet a gödöllői HÉV cinkotai telephelyén ért véget. Megérkeztünk a zöldségeshez, ahol mindenki talált a maga ízlésének megfelelő finomságot. ACsEV, Bobó, Tigris, hóseprő egy képen, a helyi műszaknak hála.

Szinte minden telephelyen van valami érdekes, barkács-raktár kinézetű. Anélkül, hogy tudnám mi célt szolgált ez a szerkezet mindenképp meg kellett róla emlékeznem.

Nyitóképemen jobbról a második a 83-as pályaszámú L VII-es mozdony, becenevén Tigris. Mely kocsi 1943-ban készült, eredetileg utasszállításra alkalmas utastérrel, bár nem nyújtott túl nagy komfortot jócskán magas padlószintű mozdony. Habár a teherforgalom a kilencvenes évek óta megszűnt a HÉV vonalakon ma is használatban van ez a mozdonytípus. Sajnos azonban nagy szerencse, vagy belső ismerős kell, hogy fotózhatóak is lehessenek..

Ez bizony egy a MÁV-nál M44-es 'néven' futó Bobó vezetőállása. Igaz, héves kivitelben :) Mivel a BKV elővárosi vonalai közt csak államvasúti pályán találni összeköttetést, főműhelyi menetek alkalmával jól jön a Bobó a háznál. A hét BKV-s Bobó közül már csak kettő van használatban, egy pedig a szentendrei múzeum udvarán ácsorog.

Közdarab a 733-as pályaszámú Bobón. Az 'endékás' motorvonatokat ennek a furcsa fémdarabnak a segítségével tudja mozgatni.

A másik dízel is megtekinthető volt, bár a közönség hamar elcsábult a pályás gépek láttán. Mivel nem túl gyakran merészkednek elő pályafenntartási munkák végzéséhez, ritkán lehet megcsodálni az aláverő és ágyazatrendező gépeket.

Ez a zöld fakocka bárki számára ismerősnek tűnhet, hiszen eredetileg eredetileg szürke kocka, azaz Muki volt. A HÉV-nél jelenleg már nem használják őket, a másik példány, az előbb emlegetett Bobóval egyetemben a szentendrei múzeum kiállítási tárgya. Sajnos azonban mivel állandó jelleggel az udvaron szobrozik kicsit megkopott már..

Az ACsEV pót utasterében még kályha onthatja télen a meleget. Nem is olyan régen a már szünetelő forgalmú Nyírvidéki és Kecskeméti kisvasutak még ilyen utazási komfortot nyújtottak. Természetesen a napi forgalomban ez a szint már közel se kívánatos, de egy kényelmes hétvégi nosztalgiázás alkalmából bármikor vállalható a kicsit kényelmetlen fapad :)

A fotósmenet 'sztárjának' vezetőállását és motorját is meg lehetett csodálni. A motor a vezetőfülke és az utastér közt kapott helyet. A vezér akármikor rápillanthat az üvegfalnak hála.

Munka közben a motor. Esetünkben egy dízel-villamos szerkezettel állunk szemben, amit ezt a motor által életre keltett generátor nézve nem kell túlzottan bizonygatni. Az eredetileg benzines motorkocsit az évek folyamán remotorizálták. Az elmúlt 105 során több átépítésen esett át a kocsi, mely eredetileg favázas volt, de sok egykori villamoshoz hasonlóan acélvázasították.

A telephely madártávlatból. Repülhetett volna kicsit távolabb az a madár, de a szomszédos épület padlástérre vezető lépcsőjéről, ez a látvány tárult az ember szeme elé.

Köszönet a szervezőknek!

2011. május 20., péntek

A tízennyolcadik vetélkedő

Két évvel ezelőtt már hoztam kb. innen egy-két képet, idén egy kicsit később, május 19-én került megrendezésre a járművezetői vetélkedő BKV-s fordulója. Ritkán látni a tanuló gépeket, de most remek alkalom nyílt fotózásukra, igaz ez éppen elbújt egy méretesebb bokor mögé.

Míg a vetélkedő az Őrház irányú 'helyes' vágányos zajlott, a forgalmi 37(A) Tátrái ezen irányban helytelenben közlekedtek. Éppen a csíkos Tátra szereplésének végekor érkeztem, így ez a gép is hamar helytelenben távozott. A Zách és a Salgótarjáni utca találkozásánál jelzőőrök biztosították a keresztezés forgalmát.

A Tátra helyett rögtön a Ganz tanulóval járták az 'akadálypályát', ahol különféle feladatokat kellett a vezéreknek végrehajtani, melyek jármű és utasítás ismeretüket egyaránt igénybe vették.

A trolitelep melletti emelkedőn a 1574-es pályaszámú Hannoveri sütkérezett. Ennél jobban talán még egy fotósmenet szervezői se tudták volna elhelyezni :)


2011. május 16., hétfő

A legrövidebb metróvonal - U55

Az U55-ös Berlin legújabb metróvonala, valamint jelenleg még a legrövidebb is. A Főpályaudvar és a Brandenburgi kapu közti 1,8 kilométeres távon közlekedik, egy köztes megállóval (Bundestag). 2009 augusztus 8-án adták át a forgalomnak ezt a rövidke vonalat. Számozása sejteti, hogy köze van a kelet-berlini U5-ös vonalhoz. Az Alexanderplatz és a Brandenburgi kapu közti szakaszon, az Unter den Linden sugárút és a Múzeum-sziget alatt most épül a két vonal összeköttetése, ami azonban nem jár a környék teljes használhatatlanná tételével.. Az U55-ös vonal története az Építős blogon olvasható.

A Főpályaudvari megálló felülnézetből. A falakon Berlin jelentősebb, részben egykoron volt pályaudvarainak képei. A jobb oldalon látható peron nincs használatban, korláttal van elkerítve.. A képen a rövidke vonal egyetlen, mindössze kétkocsis szerelvénye látható. 10 perces követéssel követi saját magát :) Az út csak 2-3 perc, így még irányváltással együtt is kényelmesen tartható a menetrend. Mivel jelenleg még nincs összeköttetésben a vonal egyik metróvonallal se a képen látható szerelvény közúton érkezett és daruval emeleték be..

Ilyen egy 1981-ben gyártottF(79) kocsi beltere. Berlinben jellemzően a korai építésű vonalakon keskeny profilú (kleinprofil) kocsik járnak, míg az újabb vonalakat már a szélesebb (grossprofil) metrók uralják. Ennek megfelelően hiába vannak egymáshoz nagyon hasonló típusok, szélességük alapján mégis további típusokra oszlanak. Ha olyan képet lát az ember ahol hosszanti ülések vannak az ablakok alatt akkor keskeny profilú vonalon készült a kép. Itt egyértelműen nem azt látjuk :)

Következő megállónk a Bundestag, megérkeztünk az ország közigazgatási központjához. A vonalat talányosan sokszor csak Kancellármetrónak (Kanzler-U-Bahn) emlegetik a szomszédos képviselői irodaháznak és kancellária hivatalnak hála. A képen jól látszik, nem tolonganak az utasok a peronon. A lejárat mozgólépcsője sem működött.

Ezen a képemen látszik legjobban, hogy a nem használt vágány mentén korlát húzódik. Nem hagyták kétségek közül az embereket, hogy hova érkezik a vonat, bár mókásan hat a rövidke szerelvény a hosszú peron mellett. Az egyébként szürke állomás hangulatát az oszlopokat körülölelő természetes fény dobja fel egy kicsit.

Megérkeztünk a Brandenburgi kapuhoz, itt kezdődik az Unter den Linden. Az itteni S-Bahn megállót egészen ezen vonal átadásáig így hívták. Később az U6-os jelenlegi Französische megállóját is elérő U5-ös megálló kapja ezt a nevet. Addig is azonban ezen rövidke szakaszon közlekedik az ötvenötös metró.

2011. május 12., csütörtök

Már nem Moszkvás..


BKV plusz, 56-os, Moszkva tér

"Sem jogcíme, sem képessége nincs a magyar politika vezetésére, s rövid uralma csak megerősítette a politikai vásár piacát. Ha pedig a nép képviselői elfelejtik kötelességüket, megmozdul maga a nemzet, s oda juttatja Széll Kálmánt, ahová való: a rátóti tehéngazdaságba."

Ady Endre, 1899 aug.14

'Régi' híd, Moszkva tér M


2011. május 9., hétfő

ACsEV fotósvonat a csömöri vonalon

Szerencsére az elmúlt években egészen sok nosztalgia utazáson vehettünk részt. Május hetedikén azonban végre egy HÉV-es rendezvény tarkította a különmenetek sorát. A főszereplő az ACsEV motor és pótkocsi volt. Míg 2007-ben a 120 éves fővárosi HÉV közlekedés évfordulóján az egy megállós utazás árán sopánkodtam, most könnyű szívvel szántam egy napijegy árát (1550 forintot) erre a majd' fél napos fotómegállásokkal jócskán tarkított menetre.

A gyülekező Cinkotán volt, honnan először az Örs vezér téri végállomásig mentünk. A vonal eredetileg a Keleti pályaudvarig vezetett egészen 1970-ig, a metró megnyitásáig. Egy vágány azonban a mai napig megmaradt Törökőrig, nagyvasúti kapcsolat gyanánt. Ezt javarészt csak főműhelyi szerelvénymozgások esetén használják, 'közforgalomban' csak a 2007-es metrópótlás idején szerepelt, akkor azonban buszok koptatták az arra az alkalomra aszfaltba ágyazott sínpárt. Emlékezetes még az a 2004-es esemény mikor két elszabadult teherkocsi csapódott a Baumgartner autószalonba.. Egy jövőbeli alkalommal jó lenne vonattal is bejárni ezt a szakaszt.

Az első kép még indulás előtt készült a kiállított 31-es LVI-os tehermozdony társaságában. A második már az Örs vezér téri menet után. Ekkorra már az utasok létszáma teljes lett, indulhattunk is tovább Csömör felé.

Pest határában volt ez első fotós megálló, ekkor azonban csak a szerelvény oldalát érte a nap. Elöl a pótkocsi, mögötte a motor.

Csömörön kitették a vonatot a szélső vágányra, de még így is sikerült megörökíteni az óránkénti egy vonattal.

Mire mindenki megszokta a motor duruzsolását, komótos gyorsításait, a fapados utasteret, megkezdődött a program érdekesebb része. A személyvonatok végállomása valóban Csömör, azonban nem volt ez mindig így. A gödöllői vonal építésekor ugyanis minden vonat Csömör érintésével közlekedett, mivel máshogy nem is tudott volna. Csak 100 évvel ezelőtt rövidült meg a vonal a Cinkota és Kistarcsa közti, jelenlegi nyomvonal építésekor.

Mondanom se kell, ezen az egykor még villamosított, mára csak üzemi kapcsolatként vegetáló szakasz bejárása következett. Csömörről lassú tempóban kezdett csordogálni szerelvényünk, mellette a sok fotós 'őrülttel' akik a meredek töltésoldalon egyensúlyozva próbálták megörökíteni a menetet (köztük én is). Az előző két kép az első megállás alkalmával készült, még kivehető az állomás bejárati jelzője.

Vonatunk tovább gurult a Temető közi felüljáróhoz. A híd még őrzi a felsővezeték helyét.

Kicsit tovább haladva, egy újabb felüljáró következett és a meredek töltésoldal szintje is egyre barátságosabbá vált.

A főváros peremén, mégis már-már falusias hangulatban követtük vonatunk. A ló ránk se hederített. A sok gazban mászás után egy rövid szakaszra újra felszálltunk, pusztán azért, hogy újfent leszállhassunk. Balra Budapest lapul a pára alatt, a kis motorkocsi most nem döcögött, ugyanis irigylésre méltó állapotú új pálya fogadta itt, a nem használt szakaszon. A csömöri vonal ekkor keresztezi másodszor az M0-ás autóutat.

Doku jelleggel egy kép Kerepesről. Innen páran beelőztük 'magunkat'..

.. és egészen a Zsófialiget és Kistarcsa közti nem túl nagy állomásközig jutunk. Gyors fotó, majd felszállás a vonatra. Zöld dobozunk itt nem a helyes vágányos közlekedik, a gödöllői vonalon ugyanis az országban megszokottal ellentétben nem jobbos közlekedés van, hanem még mindig a háború előtti módon, balra tarts szerint közlekednek a vonatok.

Újra megálltunk a már emlegetett M0 hídnál ahol ekkor jutott egy kis időnk fotózni is, majd futás vissza a vonathoz. Ekkor valami tövis átszúrta cipőtalpam leggyengébb részét, de hála az égnek semmi sérülésem nem lett.. majd miután Csömörön elengedtük a menetrend szerinti vonatot mi is tovább indultunk.

Már Pesten, Árpádföld és Cinkota alsó közt volt az utolsó fotómegállás. Mondanom se kell, újfent egy bevágásban mászhattunk :)

Fotósvonat érkezett a cinkotai HÉV telepre. A szomszédos vágányokon további ínyecségekkel, de a telephelyen készült további képeim egy későbbi bejegyzésben érkeznek majd.

Szeretnék köszönetet mondani a program szervezőinek a lelkes előkészítést és a program lebonyolítását. Külön köszönet a cinkotai HÉV-es kollégák hozzáállásáért és segítőkészségéért!