2011. október 27., csütörtök

Keleti: új pénztár, metrós üzemzavar

Januárban morogtam pár sort a Keleti pályaudvar nemzetközi jegypénztáráról. Pontosabban az ott uralkodó állapotokról. Majd miután már szinte meg is feledkeztem róla, október 25-én új nemzetközi pénztárat nyílt. Egészen hihetetlen, úgyhogy még aznap meglátogattam. Blogom statisztikáin is meglátszott az új pénztár nyitása, mert a Life-style.hu cikkének írója az én szavaimat idézve emlékezett meg a 'múltról'. A régi pénztár egyelőre változatlanul látogatható, de pénztárosok helyett csak pár A4-es lap várja a T. utasokat.

Az új pénztár a csarnoki hatos vágány mellett található, a főbejárathoz egészen közel. Ha valaha lesz újra aluljáró attól pár lépéssel még közelebb lesz :)
Az új pénztár egyébként olyan amilyennek eddig is lennie kellett volna.. kulturált munkahely a pénztárosoknak, bár.. tudván, hogy itt mindig nagy élet van, kissé szűkösnek találom. Bizonyítja ezt az is, hogy egy kattintás után feladtam, hogy rendes képet csináljak, mivel minden lehetséges helyen álltak. A hívószámos rendszert, a tájékoztató monitorokat, a kártyás fizetési lehetőséget én 2011-ben már nem hangsúlyoznám ki.

A felújított Lotz csarnoktól a pénztár hátsó kijárata felé vezető folyosó pedig már a szokásos. Újfent megüti az embert a kajaszag és a kétes elemek látványa. A negatívkodás ellenére természetesen örülök az újnak. Leginkább persze akkor örülnék, ha belátható időn belül akadna pénz a most megüresedett, egyébként rendkívül igényes kialakítású pénztár megújulására, hiszen az lenne igazán méltó a pályaudvarhoz.

Időközben egy újabb metrós füstölés miatt keletkezett káosz a téren. Az aluljárórendszer maradékát is lezárták, a Deák és a Déli közt járt a metró, a kimaradó szakaszon pótlóbuszok közlekedtek, csak sajnos beletelik némi időbe mire ezek a buszok megérkeznek..

A Keleti érkezési oldalának (viszonylag) új troli/busz végállomása a pótlás idejére teljesen megtelt piros, kék és piros-kék Ikarusokkal. Mikor elhagytam a teret az aluljárót és gondolom a metrót is megnyitották már, de a következő negyed órában még több kósza pótlót láttam a Rákóczin. Sajnos mivel az Alstom kocsikra még mindig egy évet kell várnunk, miközben a szovjet gépek állapota egyre vészesebb egyre több hasonló esemény történik és várható..

2011. október 24., hétfő

Salgótarjáni utcai vágányzár

Miután nyáron megszűnt a Kolozsvári utcai 10 km/h órás döcögés, augusztus-szeptemberben megújult végre a Gellért rakpart a Salgótarjáni utcai hullámvasút megszüntetése váratott már csak magára, mint legnagyobb falat (az idei ütemtervből). Ugyan a 37-es villamos közel se a város legforgalmasabb és legnagyobb presztízsű vonala, ez az Orczy út és a Hungária körút közi szakasz egyben a Baross kocsiszíni hármas Tátrák és a Hungáriában lakó Combinok kocsiszíni útvonala is egyben. Nyitóképem januárban készült..

A Blaha felé 20, míg a Hungária körút irányába 10 km/h sebesség volt a megengedett az utolsó, hosszúra nyúlt hónapokban. Az eredeti hírek szerint már tavasszal meg kellett volna kezdeni a vágányzárral összekötött pályafelújítást, ám a felsőbb fogaskerekek lassabban haladtak, így csak augusztusban került napvilágra a tender kiírás. "Combino villamosok be- és kiálló útvonalának felújítása I. ütem a Fiumei úttól a Hungária krt.-ig terjedő szakaszon" leírással. Végül október 12 és november 12 közé tűzték ki az időpontot, október 22-én pedig így álltak a munkálatokkal.

Balról a Mester utca felől érkező Körúti villamosok, szemből a menetrend szerinti 37-esek, jobbról az egykori 29Y jelzésű BNV-re tartó tuják közlekedtek. Az utolsó kakukktojás kivételével egészen a felújítás kezdetéig igaz volt az állításom, most azonban a felújítás ezeket a váltókat nem érinti, csak az egykor itt lévő visszafogó váltó került egy kicsit távolabb a kereszteződéstől. Az új pálya építését a X-es kapu irányából kezdték meg, ezen a szakaszon még csak az eltűnt pálya a furcsa.

A tízes kapu irányából már sokkal kecsegtetőbb a kép, szombat ellenére sok munkás dolgozott. Egyébként csak a szokásos pálya építési munkálatok, mint nemrég a Kolozsvári utcában. Ott viszont lemaradtam az oszlopok festéséről. A rozsdás felső réteg nagyjábóli eltávolítása után érkezik a friss festék réteg és mintha új lenne. Az állványzat előtt már látszik a járda új szegélye.

A X-es kapu és az Asztalos Sándor úti, a Keletibe tartó nagyvasúti vágányok felett vezető felüljáró felé tartó szakaszt is kezelésbe vették. Ezen a szakaszon 2006 november-decemberben volt egy vágányzár, amikor a X-es kapu Sörgyár irányú vágányát javították, valamint a felüljáró irányában, a vágányok széthúzásánál lévő lassújelet gyomlálták ki, még aláverő is dolgozott. (Pár akkori, fórumra tett képem a LINK alatt). Mivel az akkor karbantartott szakasz állapota ismét jelentősen elkezdett romlani, most nagyobb lélegzetű javításra szánták el magukat, jól látszik a zúzottkő alá kiterített új geotextília réteg ..és persze a "F" festésre váró oszlopok :)

A felüljáró rámpáján kialakult már pár vízszák, bár közel se volt olyan rémes a helyzet mint egykor Agárdon, de mindkét vágányban megjelentek a sáros süppedések. Ezeknél szintén geotextíliás erősítést kapott a pálya.

A zúzottkő felső rétegét is eltávolították ezen a szakaszon, hiányzik a felsővezeték, festésre várnak az oszlopok, megritkították a töltés oldalában elburjánzott növényzetet és néhány helyen még várat magára a beavatkozás. Ezen a szakaszon se maradhat majd el a friss zúzottkő és nagygépes beszabályozás.

Innen nézve a híd utáni 20-as lassújel egyelőre 'sértetlen' de több oszlop mögött megjelent már az utód. Azt egyébként csak csendben jegyzem csak meg, hogy ez a vonalszakasz a hónap végén lesz 120 éves, ugyanis 1891-ben építette a BVV a Rókus kórház (Blaha Lujza tér) Új köztemető vonal részeként, külön érdekesség, hogy ez első években gőzvontatással zajlott az üzem. A 157-es oszlop mellett is már áll egy új, a háttérben pedig a Hungária kocsiszínlátszik. Ahonnan most elég érdekes útvonalon állnak ki a Combinok..

Folyt. köv.

2011. október 21., péntek

Faluvillamos Nagyváradon

Nyári Nagyváradi látogatásom maradék képeiből még adós vagyok két bejegyzéssel. Az ULF-okon kívül a kettes villamos külső szakasza volt a másik komoly indíttatásom (és persze az inga villamos) ami miatt mindenképp el akartam menni Váradra. 2007 nyarán amikor először jártam, illetve.. először villamosoztam a városban rögtön megfogott a kettes villamos önálló szakasza, azóta vágytam visszatérni.

A vonal Nufarul és Iosia (Őssi) között közlekedik, útvonalának majd háromnegyedét a többi két vonal valamelyikével közös szakaszon teszi meg, azonban a Városháza utca után az Aradi úton (Calea Aradului) már egyedüli viszonylatként közlekedik tovább. Az önálló szakasz elején még a 'neoromán blokk eklektika' (© Közeg) uralkodik, majd egy kis tér és a Strada Aviatoriloron folytatódik már falusias, ám aszfaltozott úton.

Az utolsó három megállós szakasz az igazi, bár sajnos már nem olyan mint négy éve. A síneket két oldalról körülvevő út már nem kátyús földút, hanem köves. Ráadásul a képen látható Strada Haţegului kereszteződése aszfaltozott. Hogy tovább fokozzam bánatom az is jól látszik, hogy a pályához is hozzányúltak már, hiszen pont ezen a részen az egyik vágány ágyazatát már megújították, míg a másik vágány még a gaztengerben halad.

Két kép, ugyanazon szerelvény. Az útszéli Daciaval, kivételesen a B4-es pótot látjuk, majd végállomásról indulás közben rikít a távolba a T4-B4-es Tatra szerelvény rózsaszín hacukája. Gondosan nyírt fű, elhanyagolt árokkal.. de a ház előtti kiülő pad se maradhat el :)

A felemás ágyazat viszont a bejegyzés elkészültekor gondolom már múlt idő, hiszen látogatásomkor nagy lendülettel dolgoztak az ágyazat frissítésén. Ellenfényes második képemen jól látszik amint nyitóképem villamosa első megállója felé közelít, miközben pár méterrel előtte a munkások még kényelmesen lazítgatják a síncsavarokat. A füves pálya már erősen fogyatkozóban van..

Meglepő lett volna, ha egyszer egy munkaterületen sikerül úgy fényképeznem, hogy legalább valaki ne szólítana meg a gép miatt. Itt a helyi kisfőnök (?) kezdett el hozzám románul beszélni. Majd végül angolul makogtunk pár szót. Elég rendesen lehúzta a munkások színvonalát. Egyébként amit láttam azt tényleg nem lehet nagy felújításnak nevezni, inkább csak az évek során 'elfáradt' ágyazat cseréjének új zúzottkővel. Nagyon nem is kell túlmagyaráznom, hiszen mint látszik is, a munkát nem vágányzár alatt végezték, hanem a forgalom fenntartása mellett, a két markolót leszámítva gépesítés nélkül.

Érdemes megnézni az előző bekezdésen közeledő KT4-es közelebbről is. Úgy tűnik az itthoni kormánypárti levelezőtagozat hatása átterjedt a határon túlra is.. Mindenesetre ez volt az egyetlen magyar villamosreklám a városban, amit rögtön két kocsin is láttam. A második képen az első megállóba érkezik a villamos, az is kiderülhet, hogy mennyire önkényes sorrendben pakolom a képeket, hiszen igazából ezzel a szerelvénnyel távoztam a helyszínről :)

Egy reggeli még szürke életkép, persze Daciaval és a már megújult pályán hasító faluvillamos. Ha ilyen tempóban halad a környék átalakulása 4-5 éven belül még az aszfaltozás is elérheti az falusi villamos utcáját, ami valljuk be jelentősen rontaná a már így is csorbult hangulatot. De ahogy a vegyiművek inga villamosát ezt a rövidke szakaszt se szabad kihagyni Nagyváradon.

2011. október 17., hétfő

Velencei helyzetkép

Régen tudósítottam már a 30a vasútvonal felújításáról, most azonban újabb bejegyzéssel gyarapítom az Agárdony cimke bejegyzéseit. Most viszont rendhagyó módon a velencei állomásról hoztam pár képet. Mivel a Gárdonyi és Agárdi állomásokon mostanság már nem történik semmi igazán látványos munkafolyamat.. A pályafelújítás egyébként Tárnok és Agárd (tovább soha nem jutok) között a végéhez ér és jól halad a kápolnásnyéki állomás átalakítása is.

Persze közel se olyan szép, jó és egyszerű minden. Gyakorlatilag még minden állomáson folynak kisebb-nagyobb munkálatok azonban a rongálás és a pusztulás már felütötte a fejét. Megjelentek már a graffitik a zajvédőfalakon, a megrongált kukák, az újonnan épült épületek fala jó ütemben koszolódik és mint a képen is látszik az ablakok üvegei se bírták sokáig. Velence állomása háromnál tart és még csak nem is az OSB lappal pótoltat fényképeztem.A peronok nagy hársfái még évekig hiányozni fognak, miközben a friss parkosítás egyik fix eleme a parlagfű... Pedig hol van még a vége.

A negatív hangulatot az állomással szomszédos iskola melletti buszfordulóban álló Classik Ikarussal próbálom oldani. Minden alkalommal ki kell hangsúlyoznom legalább egy-két felesleges mondatban, hogy még mindig nagyon tetszenek nekem ezek az új homlokfalas, látszólag régi mégis egészen új, az ezredforuló táján készült buszok. Ez a példány a kép készültekor egyébként a Velence-Sukoró-Velence távot járta. Délután fél négy körül ez egyenlő a tavi iskolabusz szerepkörrel.

Visszatérve.. Velencén a régi aluljáró még mindig üzemel, vele párhuzamosan (a képen mögötte, Pest felé) folyik a hetes út alatti közúti aluljáró építése. A gyalogos aluljáró kellemesen lepukkant, szétfirkált, azonban mégis hiányzik a pesties buké és az a rossz érzés az ember gyomrában. Jól látszik már a zajvédőfal képezte folyosó a pálya mentén, ami több helyen is elveszi a nézelődés izgalmát a vonaton utazótól. Nem vonom kétségbe fontosságát, pár decibel is sokat jelenthet, de nem mutat jól, az fix. Nyéken a vasút menti lakók aláírást is gyűjtöttek ellene mondván őket már nem zavarja a vonat..

A közúti aluljáró építése látványosan halad, a tó felőli oldalon már elkészült a szerkezete, bár a tovább vezető út pár tíz méteren még hiányzik. Velence kapujában a fogadó körforgalmat már átadták a forgalomnak. A vasút és a hetes hídja már elkészült, a falu felőli oldalon azonban még folyik a föld kitermelése a résfalak közül. A méretes daru közben folyamatosan reptetett különféle elemeket..

Az első képen jól látszik a majdnem elkészült beton szerkezet. A nagyvárosokban hangzatosan puffogtatott B+R (Bike and ride) 'vidéken' teljesen kézenfekfő megoldás. Hiszen ha valaki egy kicsit távolabb lakik a vasúttól, gyalogolni már nem akar akkora távon.. csak legurul az állomásig bringán, nem kell ezt túlbonyolítani. A megvalósítás módja a félkész helyzetben közel se túl hívogató és biztonságos.

Az üzletsor előtt hosszan húzódik az aluljáró rámpája, kettészelve ott a teret. Ezen az oldalon még több munka van. A második képen jól látszik a már emlegetett hetes híd, és a résfal felső pereme a köztes kitámasztással. A daru is dolgozik. Tehát megállnak az előző bekezdések állításai :)

Zárásként az egyetlen napos kép, három nappal későbbről. Ez Agárdon, a Balatoni úton (7-es út) készült, szereplője pedig a '80-as évek közepének formavilágával egy Ikarus 365-ös. Régebben az Alba Volán állományához is tartozott, most a Viszló Trans színeiben alvállalkozik az Alba Volánnak, a kép készültekor éppen az Érd-Székesfehérvár viszonylaton. AAI-560-as rendszáma jól mutat 2011-ben, mikor a legfrissebb rendszámok már az LZZ-nél tartanak.