2011. december 15., csütörtök

Hazatért a 'retró' MIXa

LinkA november utolsó hétvégéjének sztárja a hatvanas évek stílusát idéző gúnyáját visszakapó MIXa szerelvény a soron következő keddi szállítás (nov. 29) alkalmával visszatért honos vonalára, a típus egyetlen szolgálati helyére: a Csepeli HÉV vonalára. A képen egy az aktuális színsémának megfelelő kilencá 'nagyegység' tart Szabadkikötő állomás felé, miközben Cinkota-Örs-Törökőr-Köki-Fradi-Soroksári út-Gubacsi híd útirányon megérkezett a vonal nagyvasúti kapcsolatához a Bobó által vontatott szerelvény.

A Gubacsi híd után keresztezi a Szabadkikötő iparvágánya a Szabadkikötő (Weiss Manfréd) utat és az abból kiágazó, még építés alatt álló Csepeli gerincutat, majd eltűnik a HÉV vonal alatt és a kikötő szélén átgurulva érkezik meg a szállítás 'Boráros 3-ra', a csepeli vonal nagyvasúti kapcsolatához. Az első képen még a Soroksári úti rendezőn vár továbbhaladásra a menet.

Az előző kép folytatásaként a Bobó előretol az összekötő-kihúzó vágányon, majd mivel az a vágány nem villamosított némi lendületet ad a szállított vonatnak ami így ér el az 1000 volt alá. A vonalról Cinkotára tartó szerelvények Csepelről elmennek a Boráros térig, majd elmennek Szabadkikötőig és helytelenben lendületből érkeznek meg a harmadik vágányra.

Ezt a képet azóta már bárki elkészítheti, hiszen Csepelre érkezése után pár nappal rögtön forgalomba is állt, ekkor azonban először láthatták a Csepeliek megújult szerelvényüket.

Csepel végállomás jellegzetes szomszédsága a 70 méter magas, '80-'84 közt épült víztorony (ajánlom a víztorony.hu képeit). Nomeg a panelek, de azok Békásmegyeren is vannak :) Mostantól tehát a nyári tanszünetig jó eséllyel itt lesz látható az 'új festésű' kisegység, ami hamarosan kiegészül majd egy következő társával.

2011. december 10., szombat

Szegedi kettes, elkészülte előtt

Jókora csúszással ugyan, de ( úgy tűnik még 2011 decemberében, azaz hamarosan átadják) a városi közgyűlés december 16-i határozata alapján 2012 március 3-án átadják Szeged legújabb villamosvonalát, a kettest. Augusztus elején, nem sokkal a legelső próbajárat előtt sétáltam végig a már elkészült pályát. A többször módosult átadási dátumok szerint már 2010 szeptemberében el kellett volna készülnie az új szakasznak, azóta pedig több változat is napvilágot látott.. Induljunk hát el a Csongrádi sugárútnál lévő végállomástól a 3745 méter új vágányzaton.

Mint látszik is egy kis parkot ölel körbe az újonnan épült hurok, amely ezen a szakaszon két vágányon tudja fogadni a járműveket. Természetesen a járművezetők részére épült egy tartózkodó épület is. Azért, hogy a vonalra szánt lengyel Pesa villamosok alacsonypadlós mivoltát teljesen ki lehessen használni a peronok pár centivel magasabbra épültek. Ugyanez történt Pesten a Körúton is a Combinók érkezése előtt, de Szeged közelmúltban megújult vonalai is ezekkel a paraméterekkel lettek átépítve. A 9 Pesa közül egyelőre még csak egy példány érkezett meg a városba, amelyik kötelező teszt időszakát tölti éppen.

Az első képen a villamoshurok látható, a terület parkosítási terveivel együtt. A végállomástól balra a Vértó terül el. Ezt a tavat a '70-es években a környező panelek építésekor hozták létre, hogy a környék csapadékvizét gyűjtse. A mellette lévő kis park bolygatása érzékeny kérdés volt, de igyekeztek a lehető legkisebb természeti beavatkozással megoldani a feladatot. A második képen a kivitelező cseh cég (OHL ŽS, a.s) prágai állomásítású kéttengyelyes pőrekocsija hűsöl a fák alatt. Látogatásomkor az egyetlen vaskerekű jármű volt az új vonalon.


Mint látszik is, a tó valóban csak pár méterre található a sínektől, igazán hangulatossá téve a környéket. Az újonnan épült pálya 80%-a füvesítve lesz, illetőleg éppen a bejegyzésem írásakor terítik a gyepszőnyeget. Szeged lesz hát az egyetlen magyar villamosos város ahol nem a lehetetlen kategória gyermeke a füvesített pálya. Sőt, a hármas villamos önálló szakaszának kezdetén, a Dugonics tértől ezt már bizonyították is.

Az első megálló a Délmagyar szerint a Vértói út nevet viseli. Az ötös troli itt tér be végállomása felé. A peronok kialakítása itt is még csak részben készült el. Az ívben fekvő megállóban domború tükör segít (majd) a villamosvezetőnek, hogy belássa a villamos teljes hosszát. Sajnos azonban a rongálók már idejekorán kezelésbe vették.

A Rókusi körúton vezet az új vonal, ezt mi sem bizonyítja jobban mint a szinte folyamatosan íves vonalvezetés. A Csáky József utca a második megálló. Ezen a részen a pálya még az út szélén, a házakhoz viszonylag közel vezet. Csak a következő megálló, a Körtöltés utca előtt tér be az útpálya közepére.

Ezen a részen a modern víztornyokra jellemző UFO formájú víztorony a fő tájékozódási pont, utas szempontból pedig az első képhez képest balra elterülő Tesco lehet az egyik vonzerő.

Utolsó előtti megállója az önálló szakasznak a Szatymazi utca, majd a csak Vértó felé irányban létező Kisteleki Ede utca megálló. A cseh építők keze munkáját pedig le se lehet tagadni :)



A Rókusi csomópontnál a kettes vonal csatlakozik a már meglévő 1-es vonalhoz és egészen a végállomás Szeged pályaudvarig közös szakaszon haladnak tovább. Mivel az egyes villamos Rókus csomópont - Szeged Pláza (ex Rókus pályaudvar) végállomásig tartó szakaszán kevesebb forgalom várható és kisebb jelentőségű mint az új szakasz, a kettes lesz a gyakrabban közlekedő járat.


Az új kettős körforgalom működését szemléltette az előző videó, képen ilyen lett. Az 1-es villamosok itt térnek el jobbra a belváros felé, egyenes irányban az új szakaszra érkezünk. A körforgalom közepén 'egyenesen' átvezető szakaszon azonban nem lesz menetrend szerinti forgalom, csak a kocsiszínbe jutást könnyíti. A körforgalmon túl még ki lehet venni az iménti Kisteleki Ede utcai megállót is. Hogy hogyan fog alakulni a kocsikiadás azonban kicsit kérdéses, hiszen a Bengálik legutóbb augusztus 20-án búcsúztak a várostól, a Pesák közül még csak egy van és az se állt forgalomba, régebben még hallottam olyat, hogy megvárják a Pesák forgalomba állását és csak akkor nyílik a új vonal. Hamarosan megtudjuk. Ha ráérek lehet személyesen győződöm meg róla.. :)

2011. december 6., kedd

Mikulásvillamos, 2011

December 4-9. közt Mikulásvillamost közlekedtet a BKV a kettes villamos vonalán. Mivel idén lemaradtam az összes UV-s különmenetről, ezért már vártam az újabb lehetőséget, hogy fényképezni és utazni is tudjak ezzel az idén már 55 éves típussal. Az egyedi Mikulásos matricázást kapott 3885-3888-as pályaszámú UV páros délutánonként a Jászai Mari tér és a Borásos tér között, az egyébként csak hétköznap délelőtt közlekedő 2A viszonylat vonalán közlekedik.

Az elmúlt években állandósult és sokak által vitatott értelmű szokással ellentétben, miszerint a reklám matricázások a villamos orrát nem takarhatjákel, a Mikulásvillamos az első egy-két nap után hatodikára már az orrán is bepirosodott. A képen az első körének teljesítése után érkezik a Boráros térre az UV páros.

Mint az ilyen rendkívüli járatok általában, ezt is nagy érdeklődés övezte a kora délutáni óra ellenére is, többen fotózkodtak is vele :) Annak ellenére, hogy minden érintett megállóban elhelyezték a rendkívüli járat menetrendjét, természetesen sokan csodálkoztak is rajta.

Az első képet csak azért találtam fontosnak az ellenfény ellenére is, hogy a 3888-as kocsi is szerepeljen. A második képem próbálkozásom ellenére egy szemből jövő KCSV miatt csak a második "vadász körömben" tudtam elkapni. A Lánchídi alagút előtt jól látszik az azt biztosító jelző valamint a közút fedezőjelzője és az annak működéséről a villamos járművezetőt informáló 'fedezőjelző ellenőrző jelzője' is :)

Az UV beltere. Szerencsére esztétikailag elég jó állapotnak örvend, az ajtók melletti kapaszkodók műfenyős dekorációt kaptak, az ablakon csak hóspray minták virítanak, karcok szerencsére nem. Sajnos az ilyen járatokra is kerül néha egy-egy rosszindulatú féreg egyén ezért mind a két kocsiban ácsorog egy biztonsági őr.

Az elmúlt napokban szerencsére érkezett egy kis szél és eső ami már nagyon kellett, hiszen az elmúlt két hónap szürke, párás és szmogos időjárása után végre kitisztult a levegő. Még a nap is kisütött, de mivel már december van az alacsony napállás és a korai sötétedés több lehetséges fotóhelyen is ellehetetlenítette ténykedésem. Hamarosan érkezik a Karácsonyi villamos, ami a BKV másik UV szerelvényével fog közlekedni, az elmúlt két évben megszokott led-es hacukában.

A témától eltérve.. A Kossuth tér hamarosan átalakul, ami önmagában még nem is lenne probléma, hiszen a Parlament előtti parádé placc állapota valóban nem túl fényes. A képviselők ott parkoló autói ugyan már jobb színvonalat mutatnak, mégse a térre valók. Azonban azt hangoztatni, hogy a '44 előtti állapotok visszaállítása a cél már inkább kérdéses. A király nélküli királyság, tenger nélkülivé lett ország ellentengernagyával az élen, közel se dicső időszak. Ám legyen, ha már ragaszkodunk hozzá (vagy ne).. de kit és miért zavar József Attila a Parlament mellett?

2011. december 2., péntek

Őszi szürkeségben, Tatán

A szombati (nov. 26) HÉV-ezés helyett inkább Tatán töltöttük a napot barátnőmmel, pénteken úgyis letudtam a nagyrészét a 100. évfordulónak. 8:38-kor indult a vonatunk a Keletiből, mivel egészen biztos voltam benne, hogy ez Traxx által vontatott Halberstadti kocsis vonat lesz. Hiába voltam ott a típus bemutatkozásakor a Nyugatiban mégis 1 év, 1 hónap és 1 nap telt el míg végre utaztam is 'vele'.

A 4-es Traxx repített minket egy óra alatt Tatára, reméltem, hogy valamelyik még újabb példány lesz, mint például az egy nappal korábban Gödöllőn a párás szürkeségben megörökített 17-es, amelyik az egyik kör IC-vel robogott át az állomáson. Nem lett így, de nem bántam..

Tatán ezen a hétvégén rendezték a Tatai Vadlúd Sokadalom nevű programot, ami az Öreg-tó madárvilágát mutatja be a nagyközönségnek, különös tekintettel a vadludak vonulására. Az elmúlt években elég komolyan veszik, hogy a tó a Ramsari egyezmény egyik magyar helyszíne, így egyre szélesebb körben ismert madármegfigyelő hellyé lépett elő. Persze nincs kétségem, hogy az igazán profi fotósok és megfigyelők nem olyankor vannak a parton amikor több százan tolonganak és hangszórók rikoljták körbe, hogy éppen mit lehet látni a víztükrön, de a kezdeményezés mégis sokakat vonz ilyenkor a Vizek városába. A vonattól egy részüket ez a Credo BN12-es szállította el. Mi nem mentünk el vele, inkább volt általános iskolám, a Jázmin felé indultunk gyalogosan.. majd tovább az Új út irányába.

Nem tömegközlekedés, de mégis Tata része a gumikerekű városnéző kisvonat. Sokadik ilyen szerelvénye ez már a városnak, az első talán egy világoskék-fehér Dotto szerelvény volt. Jelenleg éppen Happy Train a neve. Habár ezzel a változattal még nem utaztam, bárkinek nyugodtan ajánlanám, hiszen kellemes útvonalakat jár be a városban.

Ajtony II. már szerepelt a blogban, több mint négy éve, a kisvonathoz hasonlóan róla se tudom már megmondani mikor utaztam vele utoljára, majd talán jövőre újra.. ősszel azonban mikor leeresztik a tavat téliesítik a hajót is. Erről azonban kevésbé lehet képet látni. Lehet, hogy emlékeim rosszul csalnak, de én nem úgy emlékszem, hogy a Vízi vágóhídnál szokott telelni, inkább az Építők parkja felé, a kajak-kenusok csónakháza körül..

A vitorlás kikötő hajóit is elvitték már, bár víz sincs így be se fagyhatnának :) Kicsit távolabb a Pötörke malom sárgállik. Nem egy bonyolult gépezet, egy egyszerű hajócsavar és egy kormánylapát és ki is merítettük a hajófenék műszaki leírását.

A Vízi vágóhíd 1780 körül épült, még pár évvel ezelőtt is minden egyes leégés után némi idő elteltével újra nádfedelet varázsoltak rá, aztán megint égett.. ezt már megunták és cseréppel burkolták és még kamera is került a csúcsára, ami mondjuk pont nem látszik ezen a képen. Ellenben Ajtony igen. Ennyi lett tatai szösszenetem, mert ha már nem is élek ott, legalább egy komolytalan bejegyzést megérdemel a város :)