2012. április 12., csütörtök

BKV Citarok Frankfurtból

Március végén forgalomba áll a BKV 10 új használt busza a 28-37V jelzésű járaton. Ez a viszonylat Sörgyári vágányzár miatt, a villamosok pótlására született és Kőbánya alsó vasútállomás és az Újköztemető közti távon közlekedett március 26-tól április 6-ig. A BKV buszparkjának állapota miatt többlet busz kiadására csak véges kapacitás áll rendelkezésre, ezért ideiglenes megoldásként a közelmúltban beszerzett 30, Mercedes Citaro típusú busz közül 10 darab állt forgalomba. Gyorsan levizsgáztatták hát őket és amilyen állapotban megérkeztek Frankfurt am Mainból, úgy forgalomba is álltak a pótlón.


 
LYH-111–113 és LYH-117–123 rendszámon álltak forgalomba a türkiz színű buszok, ezen 3 képen rögtön az első három látható, és a 121-122-es kivételével szerepel még majd a többi is, egy-egy kép erejéig. A 30 Citaro több városból érkezett, pontos listájuk HB oldalán található.

Az utastájékoztatást elég egyszerűen, matricázással oldották meg, mivel még nem kapta meg a BKV-nál szokásos kijelzőket és vezérlést (esetünkben utóbbi gondolom már a Futár lesz). Az 'oldalkijelző' is matrica volt, az utastér felé a megállók és átszállási kapcsolatok felsorolásával. Az eredeti belső kijelzőn jól látszik a tipikus németes S-Bahn, U-bahn, Straßenbahn, Omnibus logók sora. Az utolsó képen a busz vezetőfülkéje, majd a BKV-s honosítás után zárt kialakítású lesz. Remélhetőleg a most feltett évtizedes piros lyukasztók helyett is modernebb, időt is pecsételő jegykezelőt kapnak..

 LYH-117, a nyitó képen szereplő 118 frankfurti azonosítója és LYH-119 a Sírkert úton. Az Újhegyi út felújítása miatt ekkor egyébként több járat is terelten közlekedett a környéken, így egészen forgalmas lett ez a szakasz. Érdekesen mutat azért a Citaro a foghíjas kockakövön..

 Zárásként pedig 120 és 123. A Citarok végül nyolc napot töltöttek forgalomban, mivel április ötödikén megkezdődött a rövidke tavaszi szünet. A tanszüneti menetrend miatt felszabaduló buszokból pedig ki tudtak adni a pótlóra is, így szükségtelenné vált a honosítás előtt álló Mercedesek szerepeltetése. Talán ősszel már viszont láthatjuk őket, akkor azonban már kék-szürke gúnyában. Mostani bevetésük alatt Kőbánya garázs (Troli, Zách utca) volt az otthonuk, éles bevetésre viszont már Óbudáról fognak indulni. Érdemes lenne tehát Hűvösvölgyre elmenni még egy kicsit fotózni az Ikarusokat..

2012. április 8., vasárnap

P+R heyett bulihely épül Vágóhídnál

 2012 márciusának utolsó hetében egyik napról a másikra elkerítették a Soroksári és a Kvassay út, valamint a Körvasút Ferencváros-Kelenföld szakasza által határolt területet Vágóhídnál (régebbi nevén Közvágóhíd), majd rögvest munkagépek kezdték el rendezni a terepet. A legfontosabb tudnivalókat hirdető 'Projekt tábla' sehol, pedig manapság már szinte minden építkezésnél elmaradhatatlan. Pár napig aztán abban a hitben voltam, hogy a BKK januári P+R parkolók építéséről szóló közleményére. 65 oldalas tanulmányuk 30-33. oldalán meg is találtam a megfejtést (ez alapján készült a bejegyzés, amit utólag módosítottam kicsit), aztán április 11-én az index megírta a tutit, 12 ezer fő befogadására alkalmas szórakozóhely épül..

 A most elkerített részen 1876-ban lóvasúti végállomás és forgalmi telep épült, 1887-ben a ráckevei HÉV megépültével a két vasútvonal által közrefogott rész kelebiai vasútvonallal párhuzamos részén HÉV mozdony- és kocsiszín épült, majd 1897-től a lóvasúti telephely szerepét egy új építésű villamos kocsiszín vette át. 1962-től UV műhely működött itt, ahol a folyamatos hanyatlás ellenére egészen 1995-ig dolgoztak, a HÉV-es dízelszín pedig 1998-ig működött. Majd az ezredforulón mindent elbontottak.. a legnagyobb változást 2006-ban a Könyves Kálmán körúttal összeköttetést jelentő Kvassay áttörés megépülte jelentette. A Közvágóhídi kocsiszín részletes történetét, az eligazodást segítő térképekkel a villamosok.hu oldal foglalja össze. Második képem felsővezetéktartó oszlopa a hely egyik 'nagy' túlélője..

 A BKK tanulmányának térképén jobban látszik a két vasút által határolt terület és a Kvassay áttörés, az új rendezvény helyszín ugyanezt a területet fogja elfoglalni.. A jobb alsó sarokban a Soroksári úti Tesco, baloldalon az OBI és a 2/24-es villamos, valamint a kép alján a HÉV végállomása. A Lágymányosi (Rákóczi) hídon pedig az 1-es villamos vonal ér véget. A Vágóhídi végállomások nagy problémája, hogy egymástól viszonylag távol fekszenek, így több percnyi sétára kényszerülhet az ember. Viszont ha egyszer bevezetésre kerül a dugódíj pont jó helyen lesz a parkoló, hiszen a fizetős övezet a belvárostól valószínűleg a Hungária (ezen a részen Könyves Kálmán) körútig fog tartani. A parkoló épültére viszont legalább két évet kell még várni..

  
A 9000 ezer (az index szerint 11 ezer) négyzetméteres terület több mint háromszáz parkolóhely létrehozására lenne elegendő, első ütem keretében 80-100 férőhely fog épülni. A 2/24-es és az 1-es villamos végállomásánál pedig B+R, azaz bringás parkoló is létesül (majd, valamikor). Az oszlopokon túl, a buszmegálló mögött állt egykor a HÉV végállomásának épülete, előtte természetesen a vágányokkal

Ugyan a kocsiszíni és a HÉV épületek már évekkel ezelőtt el lettek bontva, két objektum azonban mostanáig kitartott. A telek elején lévő fás részen egy domb és egy beton lejárat áll. A bunkermúzeum.hu térképe alapján egy 1950 körül épített légvédelmi óvóhelyről van szó. Képeim készítése óta a munkálatok nagy része itt zajlott, a munkagép helyére egy nagy földkupacot hoztak létre, növelve az eleve is meglévőt és érkezett már pár konténer is, a 'Park' részeként.

 
Képeim készítésekor még a földmunkák elején jártak, azóta több kupacnyi sóder is érkezett, majd mostanra, hogy a bejegyzést módosítom, mint írtam is az előbb, elkezdtek megjelenni a konténerek..

 
Kicsit távolabb egy fa tövében újabb beton építmény, egy légvédelmi figyelőőrs áll. Valamivel messzebb innen és az '50-es évek előtt pár évvel, a világháború alatt a Vágóhídtól a Nagyvásártelepig tartó villamos szakasz mellett egy 140 férőhelyes árokóvóhely is volt.

A valamikor majd elkészülő parkoló használata ingyenes lesz, a távlati elképzelésekben még egy parkolóház építését is megemlítik, csakhogy addig még több projektnek is el kellene készülnie. Érzésem szerint ettől még egy-két évtizednyi távolságra vagyunk, legalább.. addig is az erősebb kutya ba érdeke érvényesül, az pedig most a kerület számára a pénz volt, természetesen.

Megjegyzés: Időközben az oda-vissza és átnvezeséi mánia elérte Közvágóhidat is, így ismét eredeti nevén szerepel már..

2012. április 3., kedd

Másfél óra Pozsonyban

2010 augusztusában írtam arról, hogy a pozsonyi főpályaudvar előtti teret átalakítják, plázát, irodaházat építenek ide, valamint mindezzel 2013-ban végezni is fognak. Március végén a Regiojet által átvett Pozsony-Komárno vonalon tett kis kirándulásom részeként töltöttem el szűk másfél órát a szlovák fővárosban, melyet igyekeztem mégis tartalmasan eltölteni. A beígért nagy átalakítás viszont még mindig nem kezdődött el..

November óta ez a kép fogadja a pályaudvarra érkező, villamossal tovább utazni vágyó embert. A Műszaki Egyetem és a Főpályaudvar közti kb. 1 kilométeres szakaszt ugyanis lezárták. A tér nagy átépítése miatt már amúgy is le kellett volna zárni, csak időközben az a projekt megcsúszott.. a villamospálya állapota viszont nagyon leromlott, felújítani ebben a bizonytalan helyzetben, nem sokkal az új végállomás kialakítása előtt már nem érte volna meg. Szóval itt tart az egész, lezárt lejárat és gyomorforgató vizeletszag, amit szerencsére képen keresztül nem érezni.

A villamosok helyett üresség, rozsdás sínek, háttérben a Kamzík TV torony. A lezárt részen végig ez a kis paneles pálya van kiépítve, legutóbb összel jártam erre, a villamosok már akkor is vészesen lassan és egészen reménytelen mozgásokat produkálva közlekedtek itt.

Maradva még a Főpályaudvarnál. Most, hogy nem indulnak innen villamosok, a téren eleve jelenlévő járatokkal, valamint egy kifejezetten a pótlásra létrehozott járattal lehet a város felé elindulni. Az egyik ajánlott járat a belvárosba jutásra a 93-as busz, melyen egy Sor NB 18 City típusú buszt sikerült lekapnom. 2010 óta már 81 állt forgalomba, jellegzetessége, hogy 5 ajtós kivitelű, amik közül a második/harmadik szinte teljesen egymás mellett található. A 201-es troli is az egyik villamos alternatíva járat. Trolik terén 6 Skoda 25Tr-t leszámítva még nem érte el az állományt a megújulás.

Egy picit tovább sétálva egy felüljárón találhatja magát az ember. Ez a Skoda 14Tr itt kanyarodott a Šancová ulicára, melynek legszebb neve talán 1879 és 1880 közt, a Felső-Sánc utca volt.

Egyik kedvenc belvárosi fotóhelyemnél, a sétálóutcáról (Obchodná ulica) kanyarodnak a villamosok, hogy az Óvárost keletről megkerüljék. A mindössze 19 éves T6A5 páros az 5-ös viszonylaton viszont egyenesen kellene, hogy menjen. A nemrég felújított várhegyi alagúton garanciális javítást végeznek éppen, mivel idő előtt elkezdett beázni.. ezért a főpályaudvari lezáráson túl az alagúton át közlekedő járatok is terelve közlekednek. A 8-ason közlekedő K2S-nek viszont a lezárt főpályaudvarnál kellene végállomásoznia, jobb híján most a belvárosban tesz egy kört.

A 1991 és 1995 közt vásárolt Karosa B 741-es típusú buszokból az új csuklósok megjelenésével párhuzamosan egyre kevesebb van már forgalomban. Előző, villamosos képeimtől csak egy saroknyira, a Grassalkovich kastélynál vagyunk, ami szlovák Elnöki Palotaként (Prezidentský palác) szolgál. Az aluljáróban a Novy Most irányába tart az új Sor busz.

A helyszín továbbra is ugyanaz. Eddigi pozsonyi bejegyzéseimben nem sok troli szerepelt, most a másfél órámban viszont utazgatni nem tudtam, megjegyzem hegyet se vettem, így hát gyalogszer indultam a városba. Mivel Komárom és a túlparti Komárom közt is gyalogoltam, túlzásba azért már nem vittem. Két 14Tr, melyek közül 6315 nemrég kapta meg új festését, de az elmúlt években jellemző Bratislava Little Big City felirat lemaradt róla és egy csuklós, 15Tr.

A szél kiforgatta egy lezárt villamosmegálló tábláját.. és az a bizonyos x13-as járat. Nem gondolták túlzottan komolyan, hiszen a cég legrövidebb Sor típusát, az ős B 9.5-öt szánták a 20 percenként közlekedő viszonylatra.