2012. augusztus 5., vasárnap

Stadler Kiss, Westbahn, Westbahnhof - Bécs

 Másfél hete jártunk Bécsben, a cél egy koncertjegy megszerzése és a schönbrunni állatkert meglátogatása volt. Az első pár órát viszont a folyamatosan szakadó eső tette tönkre, így sok képem nem lett, azokból született viszont ez a bejegyzés. Első ámulatom rögtön a Railjetről leszállva fogadott, talán két-három vágánnyal arrébb. Emeletes szerelvénnyel utaztam már RER vonattal Párizsban, futottam már ki Kolozsvár állomásról Erdélyben, itthon pedig a Bombardier próbavonatával Vácra és Fehérvárra is elmentem 2006-ban, Bécs Westbahnhof pályaudvaron azonban egy új, Stadler Kiss emeletes motorvonat ácsorgott.
 
 A MÁV számára a Flirt motorvonatokat gyártó Stadler (amely cég Pusztaszabolcson a 60 szerelvény számára javítóbázist épített, majd Szolnokon egy új gyáregységét avatott 2009-ben) legújabb nagyvasúti járműtípusa az imént már említett emeletes motorvonat. Habár komoly vasúti járművekről van szó, az elnevezés mégis játékos. Flört után jött a Csók, ha magyarítani szeretném.. mi lehet vajon a következő lépés? :) Pedig ezen elnevezések eredete németül kevésbé hangzik jól. Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug (FLIRT) és Komfortabler Innovatier Spuststarker S-Bahn-Zug (KISS), mely eredetileg DOSTO lett volna a német DOppelSTOck ~ kétszintes (emeletes) kifejezés alapján.

 
A hét 200-as tempóra képes, hatrészes motorvonatot a Westbahn magánvasúti társaság üzemelteti a Bécs-Salzburg távon, az egyébként Westbahn névre hallgató vasútvonalon. Sokszor, sok helyen elhangzott már és még sokszor fogjuk hallani, hogy az európai vasúti liberalizáció keretében egyre több magáncég jelenik meg az évtizedekig monopol helyzetben lévő állami társaságok mellett. Magyarországon a tehervonatok élén álló sokszínű mozdonyok árulkodnak a változásokról, márciusban írtam bejegyzést a személyszállítással foglalkozó szlovákiai Regiojet Pozsony-Komárno(Komárom) közti térnyeréséről. A képen az utastér alsó és felső szintje, a WESTclub elnevezéső feláras (7,5€) szakaszon, ahol a felárért cserébe a szomszéd ülés biztosan szabadon marad, hostess áll rendelkezésre és ingyen forró ital vagy üdítő jár.

 
Azonban nem csak a WESTclub szakaszon dukál az utasnak az első osztályú belsőtér, hiszen 150 méter hosszú szerelvény mind az 501 ülése azonos komfortot biztosít. A két szint azonban a FLIRT belteréhez képest, az emeletes vonatoknál megszokottan kevésbé tágas, illetve szembetűnően közelebb van a mennyezet. A két végállomás közt további hat helyen megálló vonatok menetideje a teljes távon (317 km) 3 óra körül alakul, a cég honlapja szerint 25 eurós áron.

 Az alsó szint az emelt peronszintnek hála szintkülönbség nélkül megközelíthető, ez talán mára annyira nem szokatlan, hiszen itthon is hasonló magasságú peronokkal újulnak meg szerencsésebb vasútvonalaink. A felső szint a most már majd' minden irányból láttatott lépcsőkön érhető el. A vágányok közt tilos az átjárás, az eső rendületlen szakad.. kicsit távolabb pedig rendőrségi fúvós zenekar zenéje szólalt meg.

 
A 2010-re megújult Westbahnhof új rendőrörsét avatták. A felső képen Siegfried Stumpf tartja beszédét, az ÖBB Infrastruktur Ag. részéről. Rajta kívül az osztrák rendőrség és Bécs városának vezetői is megjelentek, többen meg fel is szólaltak, azoban ez minket kevéssé érdekelt. A pályaudvar megújulása egyébként rendkívül jól sikerült, kulturált utastér, rendezett étkezdék és a pláza részt se lett tolakodó. Ugyan egyáltalán nem helytálló a hasonlítás, de míg a Köki terminálnál mindig azt érzem, hogy építettek egy túlzó méretű plázát, ahol mellékesen kellett valamit kezdeni azzal, hogy alkalmas legyen ellátni egy fontos átszállóhely szerepét (sikerül ahogy..), a Westbahnhofnál jó arányokkal kezdtek neki a munkának.

A szakadó esőben újabb érdekességre lettem figyelmes.. egy autószállító szerelvény érkezett éppen. Hasonló, bár egyszerűbb kivitelben és régóta használaton kívül a Keleti pályaudvar Kerepesi út felőli egyik szélső vágányának végén is látható. Egészen valószinűtlen ahogy az autószállító tehervagon alsó és felső szintjéről legurulnak az autók, majd a város felé elhagyják a pályaudvart. Kicsit kellemetlen is mondjuk az autók kipufogógázát szagolni a peronon..

 Zárásként négy villamosos kép. Legutóbb talán 2005-ben jártam a felszínen Praterstern pályaudvarnál, azóta rendesen megváltozott a táj. Kapcsolódási pontunk a Westbahnhofhoz a felső képen látható 5-ös villamos, mely egy igazi 'hagyományos' vonal. Szűk utcákban, rengeteg kanyargással teszi meg útját. Rendkívül jó, fedett villamos és buszállomás a metrók és a vasút szomszédságában. A képen egy klasszikus bécsi E1-c3 szerelvény. A pótkocsi (1119), amiben utaztunk az első, 1959-ben gyártott darabok közül való. A 12-es ULF pedig a modern kor szülötte..

Eltérve a témától, mama panda és kisfia eszeget a kastélyparkban található állatkertben. Európában öt állatkertben élnek óriáspandák, az egyik a bécsi. Etetési idejük délután fél háromkor van, ekkor kapják meg az új bambuszt, majd kezdik elropogtatni.

 
A Ringen járunk, pár méterre az osztrák parlamenttől, a vártól, a városházától.. a Dr. Karl Renner Ring nevezetű megálló ezen felén a 46/49-es vonalak indulnak, túlfelén a körúti villamosok közlekednek az út két szélén. Az épület sarkán lévő kolbászos étkezde debrecenit is árul :) Bécs ugyan közlekedésileg nagyon érdekes város, mégis egészen eddig nem volt ottani bejegyzésem, most már van.. :)